Serviciile oferite de ANAF prin intermediul spaţiului privat virtual

Serviciile oferite electronic de ANAF presupun posibilitatea interacţionării contribuabililor cu autorităţile fiscale on-line, prin intermediul Spațiul Privat Virtual. Acesta este un serviciu cu ajutorul căruia se efectuează comunicarea electronică între ANAF şi contribuabili a informațiilor și înscrisurilor în legătură cu situația de fapt fiscală.

Concret, prin SPV persoanele fizice şi juridice pot solicita situaţii sintetice ale obligaţiilor de plată, istoricul declaraţiilor depuse, certificate de atestare fiscală, cazier fiscal, adeverinţe de venit pentru persoane fizice, situaţia contribuţiilor sociale reţinute de angajatori, duplicate pentru recipise, şi altele asemenea.

Pentru evitarea drumurilor la administraţiile fiscale şi a aglomeraţiei de la ghişee se pot transmite prin SPV declaraţiile fiscale. De asemenea, se poate solicita asistenţă în domeniul fiscal sau pentru erori tehnice la transmiterea declaraţiilor, folosind formularul de contact. Contribuabilii au acces şi la legislaţia fiscală, prin buletinul informativ fiscal.

Accesul în Spațiul Privat Virtual se face de pe website-ul ANAF, după înregistrare, pe bază de username şi parolă pentru persoanele fizice sau pe baza certificatului digital calificat pentru persoanele juridice şi entităţile fără personalitate juridică ( PFA, II, IF). Folosirea SPV asigură protejarea datelor transmise împotriva riscului de pierdere, furt sau orice modificare neautorizată.

          

Compartimentul de Comunicare

Impozitarea veniturilor obţinute de persoanele fizice din arendarea bunurilor agricole

Administratia Judeteana a Finantelor Publice Calarasi aduce la cunostinta contribuabililor urmatoarele informatii:

Veniturile obținute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal sunt clasificate în categoria veniturilor din cedarea folosinței bunurilor. Contractul de arendare se încheie în formă scrisă, sub sancţiunea nulităţii, conform Codului Civil. Arendaşul trebuie să depună un exemplar al contractului la consiliul local în a cărui rază teritorială se află bunurile agricole arendate, iar arendatorul (proprietarul) are obligaţia înregistrării contractului la organul fiscal competent în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul, în termen de 30 de zile de la încheierea sau modificarea acestuia.

Venitul brut obținut din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal se poate stabili pe baza raportului juridic/contractului încheiat între părți. Concret, acesta reprezintă totalitatea sumelor în bani încasate și/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură primite.

În cazul în care arenda se exprimă în natură, evaluarea în lei se face pe baza prețurilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotărâri ale consiliilor județene și, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului București în raza teritorială a căruia se află terenul arendat. De asemenea, în situația în care prețurile medii ale produselor agricole au fost modificate în cursul anului fiscal de realizare a venitului, noile prețuri pentru evaluarea în lei a veniturilor din arendă exprimate în natură, pentru determinarea bazei impozabile, se aplică începând cu data de 1 a lunii următoare comunicării acestora către direcțiile generale regionale ale finanțelor publice.

Venitul net din arendă se stabilește la fiecare plată prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut. Pentru recunoașterea deductibilității cheltuielii arendatorul nu este obligat să prezinte organului fiscal documente justificative.

Cheltuiala deductibilă aferentă venitului, stabilită în cotă forfetară de 40% aplicată la venitul brut, poate reprezenta, după caz, uzura bunurilor închiriate și cheltuielile ocazionate de întreținerea și repararea acestora, impozitele și taxele pe proprietate datorate potrivit legii, primele de asigurare plătite pentru bunul cedat spre folosință, eventuale nerealizări ale veniturilor din arendare scontate, generate de condiții naturale nefavorabile (grindina, seceta, inundații, incendii).

Calculul, reținerea și plata impozitului aferent veniturilor din arendă intră în sarcina arendașului. Impozitul pe veniturile din arendă se calculează la fiecare plată a arendei, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net. Impozitul astfel calculat se reține și se plătește la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reținut, dată până la care arendaşul depune şi declaraţia privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, formular 112. Impozitul aferent veniturilor din arendă reținut și plătit de către arendaș este impozit final, proprietarul neavând obligaţii declarative.

Persoanele fizice care obțin venituri din arendarea bunurilor agricole datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru aceste venituri, iar aceasta se determină prin aplicarea cotei de 5,5% asupra diferenței dintre venitul brut și cheltuiala deductibilă determinată prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut. Baza de calcul nu poate fi mai mare decât valoarea a de 5 ori câștigul salarial mediu brut în vigoare în anul pentru care se stabilește contribuția, şi nici mai mică decât valoarea a 12 salarii de bază minime brute pe ţară. Încadrarea în plafonul maxim menționat mai sus se face de către arendaș la momentul plății venitului. Contribuţia datorată de către arendator se reține de către arendaș și se plătește de acesta până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care au fost plătite veniturile.

Stabilirea obligaţiilor anuale de plată a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, precum şi încadrarea în plafonul minim şi plafonul maxim se face de către organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuală, pe baza informaţiilor din evidenţa fiscală. În cazul persoanelor fizice care obţin venituri din arendă, precum şi venituri din salarii, baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări de sănătate se determină ca sumă a tuturor bazelor lunare de calcul asupra cărora se datorează contribuţia. În cazul în care baza anuală de calcul este sub nivelul plafonului minim, organul fiscal stabileşte prin decizia de impunere contribuţia datorată la nivelul plafonului minim. Dacă baza anuală de calcul este mai mare decât plafonul maxim, organul fiscal stabileşte contribuţia datorată la nivelul contribuţiei anuale aferente plafonului maxim.

Contribuţia de asigurări de sănătate este deductibilă la calculul impozitului pe venit.

Compartimentul de Comunicare

Modificări şi completări aduse Codului fiscal prin Legea nr.177/2017 şi O.G.nr.4/2017

Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Călăraşi aduce la cunoştinţa contribuabililor că, în Monitorul Oficial nr. 584 din 21 iulie 2017 a fost publicată Legea nr. 177/2017 pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Principalele prevederi ale acestui act normativ se referă la modificări ale regimului fiscal aplicabil societăţilor care au înregistrat la data de 31 decembrie 2016 cifra de afaceri între 100.000 euro şi 500.000 euro şi sunt în sfera impozitului specific unor activităţi (bar, restaurant, hotel etc.), conform Legii nr. 170/2016. În cazul acestor societăţi, dacă sunt îndeplinite şi celelalte condiţii specifice pentru o microîntreprindere prevăzute la art. 47 din Codul fiscal (referitoare la capitalul social, obiectul de activitate etc), se vor aplica regulile privind impozitul pe veniturile microîntreprinderilor începând cu data de 1 august 2017, acestea având obligaţia de a-şi modifica corespunzător vectorul fiscal până la data de 25 august 2017 prin depunerea declaraţiei 010.

Tot până la data de 25 august 2017 aceste societăţi vor trebui să declare şi să plătească impozitul specific (pentru activitatea de bar, restaurant, terasă, hotel, catering) aferent perioadei 1 ianuarie – 31 iulie 2017 şi, respectiv, impozitul pe profit (pentru cei care au şi alte activităţi în afara celor supuse impozitului specific). Impozitul specific aferent acestei perioade se determină prin împărţirea impozitului specific anual la 365 de zile şi înmulţirea cu numărul de zile aferent perioadei 1 ianuarie – 31 iulie 2017.

Impozitul pe profit se determină luând în considerare veniturile şi cheltuielile înregistrate în perioada 1 ianuarie – 31 iulie 2017 şi se definitivează prin depunerea formularului 101, până la data de 25 august 2017.

Contribuabilii care se încadrează în prevederile menţionate anterior şi care au depus deja formularul 100 cu privire la impozitul specific, respectiv impozitul pe profit, rectifică suma declarată prin depunerea declaraţiei rectificative – formular 710, având completată cifra zero în coloana „suma datorată corectată”.

Ordonanţa Guvernului nr. 4/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal publicată în Monitorul Oficial nr. 598 din 25 iulie 2017 se referă la modificarea nivelului contribuţiilor sociale aferente contractelor de muncă cu timp parţial.

În cazul câştigului lunar brut, realizat în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parţial, al cărui nivel este sub nivelul salariului minim brut pe ţară, venitul luat în calcul la determinarea bazei lunare de calcul al contribuţiei de asigurări sociale şi al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de angajatori sau persoanele asimilate acestora, este salariul minim brut pe ţară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuţia de asigurări sociale, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din luna în care contractul a fost activ.

Prevederile de mai sus nu se aplică pe perioada în care salariaţii se află în una dintre următoarele situaţii:

a) sunt elevi sau studenţi, cu vârsta până la 26 de ani, aflaţi într-o formă de şcolarizare;

b) sunt ucenici, potrivit legii, în vârstă de până la 18 ani;

c) sunt persoane cu dizabilităţi cărora prin lege li se recunoaşte posibilitatea de a lucra mai puţin de 8 ore pe zi;

d) au calitatea de pensionari pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii, cu excepţia pensionarilor pentru limită de vârstă care beneficiază de pensii de serviciu în baza unor legi speciale, precum şi a celor care cumulează pensia pentru limită de vârstă din sistemul public de pensii cu pensia stabilită în unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii;

e) realizează în cursul aceleiaşi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară de calcul cumulată aferentă acestora este cel puţin egală cu salariul minim brut pe ţară.

Aceste prevederi intră în vigoare la data de 1 august 2017 şi se aplică începând cu veniturile aferente lunii august 2017.

Compartimentul de Comunicare

Ministerul Finanțelor Publice vine în sprijinul contribuabililor și al mediului de afaceri

Ministerul Finanțelor Publice vine în sprijinul contribuabililor și al mediului de afaceri cu Legea nr.177/2017 care aduce modificări importante Codului fiscal. Legea publicată în Monitorul Oficial nr. 0584 din 21 iulie 2017, clarifică unele măsuri, reformulează și reglementează mai exact condițiile de desfășurare a activităților economice. Dintre acestea enumerăm câteva:

    Eliminarea din sfera contribuabililor plătitori de impozit pe profit a asociațiilor de proprietari care efectuează doar încasarea cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari;

   Abonamentele de sănătate suportate de angajator nu vor mai fi supuse impozitării pe venitul din salarii dacă au o valoare maximă de 400 de euro anual;

   Crearea unui regim fiscal unitar pentru persoanele juridice care realizează venituri sub 500.000 de euro prin aplicarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, scopul fiind acela de aducere în acest sistem și a persoanelor juridice care desfășoară activitățile aflate sub incidența impozitului specific. Măsura se aplică începând cu 1 august, fiind prevăzute reguli tranzitorii;

   La înregistrarea în scopuri de TVA a unei persoane impozabile se va avea în vedere o analiză a riscului fiscal pe care aceasta îl prezintă și nu a intenției și capacității persoanei impozabile de a desfășura activitate economică. Aceleași principii vor fi avute în vedere și în cazul anulării/înregistrării în scopuri de TVA.

Sursa www.mfinante.gov.ro

ANAF propune ca anumite declarații fiscale să fie depuse obligatoriu, numai electronic

În vederea simplificării procesului de conformare voluntară a contribuabililor în procesul de îndeplinire a obligaţiilor fiscale, o atenţie deosebită a fost acordată extinderii metodei de depunere a declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

Astfel, prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.2520/2010 a fost introdusă obligația depunerii declarațiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pentru contribuabilii mari şi contribuabilii mijlocii, precum şi posibilitatea utilizării acestei metode de către celelalte categorii de contribuabili, ca metodă alternativă de depunere a declarațiilor.

Începând cu anul 2011, potrivit prevederilor Codului fiscal, formularul 112 „Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”, se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanţă de către toate persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajator sau entităţi asimilate angajatorului, potrivit legii.

Prin dispozițiile art.103 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, s-a creat cadrul legal pentru introducerea obligației depunerii declarațiilor fiscale prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanță, în cazul creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central. Declaraţiile fiscale care se transmit obligatoriu prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanţă se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Având în vedere cele de mai sus, prin prezentul proiect de ordin, se propune introducerea obligației depunerii prin intermediul internetului, pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, a principalelor declarații fiscale, de către toate categoriile de contribuabili.

Fac excepție de la obligația transmiterii prin mijloace electronice, declarațiile de impunere depuse de către persoanele fizice și utilizate în procesul de stabilire a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii.

Free Joomla templates by Ltheme