Stimularea investițiilor și antreprenoriatului, precum și asigurarea finanțării organizațiilor non profit, două dintre cele mai importante puncte ale OUG adoptate la propunerea MFP

Finanțare pentru ONG - uri

Pentru susținerea ONG-urilor furnizori de servicii sociale prin asigurarea finanțării de care au nevoie, au fost luate două măsuri menite să încurajeze microîntreprinderile și persoanele fizice să facă sponsorizări și/sau acte de mecenat.

Astfel, microîntreprinderile care fac sponsorizări pentru asigurarea finanțării activității organizațiilor nonprofit care sunt furnizori de servicii sociale acreditați cu cel puțin un serviciu social licențiat, vor putea beneficia de deducerea sumelor aferente din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor până la nivelul de 20% din impozitul datorat pentru trimestrul în care au înregistrat cheltuielile respective.

Contribuabilii, persoane juridice, care fac sponsorizări/mecenat sau acordă burse private și scad aceste sume din impozitul pe profit sau pe venit, vor întocmi o declarație informativă cu beneficiarii acestor sume pentru monitorizarea și controlul părții din impozitele alocate, astfel încât să se asigure cheltuirea fondurilor primite de beneficiari numai în scopul pentru care aceștia s-au înființat sau în scopul pentru care au fost alocate, după caz.

În cazul persoanelor fizice, se majorează de la 2% la 3,5% cota din impozitul pe venit care poate fi donată pentru susținerea entităților nonprofit și a unităților de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditați cu cel puțin un serviciu social licențiat. Mai exact, acești contribuabili au posibilitatea să dispună cu privire la destinaţia unei sume reprezentând 2% sau 3,5% din impozitul anual, după cum urmează:

-          în cotă de 2% pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii și a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private, conform legii, sau

-          în cotă de 3,5% pentru susținerea entităților nonprofit și a unităților de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditați cu cel puțin un serviciu social licențiat, în condițiile legii.

 

Măsuri pentru stimularea mediului de afaceri

Pentru sprijinirea microîntreprinderilor, ordonanța de urgență introduce o regulă fiscală, potrivit căreia microîntreprinderile pot să opteze pentru plata impozitului pe profit, dacă au un nivel de capital social minim de 45.000 lei (aprox. 10.000 euro) și cel puțin 2 salariați. În acest caz, microîntreprinderile au obligația să respecte în continuare condițiile privind capitalul minim social și numărul minim de angajați și pe perioada în care sunt plătitoare de impozit pe profit.

Microîntreprinderile care optează pentru plata impozitului pe profit vor beneficia de facilitățile de care se acordă plătitorilor de impozit pe profit, respectiv scutirea de la plata impozitului pentru profitul reinvestit și scutirea de la plata impozitului pe profit în cazul în care desfășoară exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, ceea ce va încuraja investițiile în domeniile strategice, precum cercetarea-dezvoltarea. De asemenea, vor beneficia de recuperarea pierderilor fiscale.

Pentru transportatorii de mărfuri și persoane, se introduce o nouă măsură prin reducerea accizei la motorină. Se diminuează cu 183,62 lei/1.000 litri, respectiv cu 217,31 lei/tonă, nivelului accizei pentru motorina utilizată drept carburant pentru motor în sectorul transportului de mărfuri, respectiv de persoane. Reducerea nivelului accizelor se realizează prin restituirea sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor și nivelul accizelor diferențiat către operatorii economici licențiați în Uniunea Europeană. Condițiile, procedura și termenele de restituire se vor stabili ulterior prin hotărâre a Guvernului.

Sunt introduse, totodată, măsuri care vizează:

-          acordarea eșalonărilor la plată a obligațiilor fiscal

-          simplificarea procedurilor de restituire pe cale administrativă a taxei auto/timbrului de mediu. Astfel, pentru restituirea pe cale administrativă a taxei auto/timbrului de mediu, se elimină obligativitatea contribuabilului de a anexa la cererea de restituire a documentelor privind plata taxei, certificatul de înmatriculare și cartea de identitate a mașinii, întrucât organul fiscal are posibilitatea de a verifica informațiile respective (înscrise de contribuabil în cerere) în baza de date pe care o deține sau la care are acces.

 

Reținere la sursă pentru veniturile obținute din activități sportive realizate de persoane fizice în baza contractelor de activitate sportivă

O altă măsură introdusă de ordonanță vizează reținerea la sursă a impozitului pe venit de către plătitorii veniturilor din activități independente realizate de persoane fizice în baza contractelor de activitate sportivă încheiate conform Legii educației fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările și completările ulterioare.

Măsura urmărește facilitarea colectării impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale datorate de aceste categorii de persoane fizice, prin simplificarea obligațiilor declarative ale persoanelor fizice care realizează astfel de venituri.

 

Sursa www.mfinante.gov.ro

MFP / Măsuri de simplificare a birocraţiei prin introducerea Declaraţiei unice

Persoanele fizice care realizează venituri din activităţi economice sau alte categorii de venituri vor depune la ANAF o singură declaraţie - Declaraţia Unică - care cuprinde toate informaţiile necesare privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate şi asigură simplificarea modului de stabilire şi declarare a obligaţiilor de plată. Noul mecanism introdus permite, de asemenea, şi simplificarea modului de efectuare a plăţii impozitului pe venit şi contribuţiilor sociale. Reglementarea face parte dintr-o ordonanţă de urgenţă adoptată astăzi de Guvern prin care se urmăreşte simplificarea şi reducerea birocraţiei în relaţia contribuabililor cu fiscul, obiectiv asumat prin Programul de Guvernare.

Prin introducerea Declaraţiei Unice se elimină şapte declaraţii fiscale (D200, D 201, D 220, D221, D600, D604, D605). Se trece practic, de la un sistem în care informaţiile erau furnizate de contribuabili în declaraţii diferite, în scopul stabilirii impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale, la un sistem de declarare în care toate obligaţiile declarative ale contribuabililor sunt îndeplinite prin depunerea Declaraţiei unice. Aceasta va conţine informaţii atât despre venitul realizat în anul precedent, cât şi despre venitul estimat pentru anul curent şi va putea fi rectificată oricând până la termenul de plată.

Termenul unic de plată va fi 15 martie anul următor pentru anul precedent (o singură scadenţă, în loc de cinci) cu posibilitatea de a face plăţi oricând în cursul anului până la termenul scadent, de 15 martie, inclusiv. În 2018, Declaraţia Unică se depune până pe 15 iulie.

Un nou mecanism de stabilire a impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale obligatorii

Prin ordonanţa de urgenţă se trece de la impozitul pe venit şi contribuţiile sociale obligatorii stabilite de către organul fiscal, la un sistem de autoimpunere în care impozitul pe venit şi contribuţiile sociale obligatorii pentru anul curent se stabilesc prin Declaraţia unică de către contribuabil.

Referitor la contribuţiile sociale, obligaţiile de plată curente se determină prin estimarea venitului ce urmează a se realiza în anul curent din activităţi independente şi drepturi de proprietate intelectuală, în cazul contribuţiilor pentru pensii, iar în cazul contribuţiilor pentru sănătate, se estimează, pentru anul în curs veniturile realizate din activităţi independente, cedarea folosinţei bunurilor, agricultură, silvicultură, piscicultură, asocieri cu persoane juridice, investiţii şi alte surse.

Contribuţia pentru pensii reprezintă 25% dintr-un venit ales de contribuabil cel puţin egal cu 22.800 lei, pentru anul 2018 (12 salarii de bază minime brute pe ţară).

Contribuţia pentru sănătate reprezintă 10% din 22.800 lei, pentru anul 2018 (12 salarii de bază minime brute pe ţară).

Contribuabilul care plăteşte venituri din drepturi de proprietate intelectuală, asocieri cu persoane juridice, arendă şi asocieri cu persoane juridice va stabili, declara şi plăti impozitul pe venit, CAŞ şi CASS prin reţinere la sursă la momentul plăţii venitului. Reţinerea la sursă nu se aplică dacă venitul estimat pentru fiecare sursă de venit este mai mic decât 22.800 lei, pentru anul 2018 (12 salarii de bază minime brute pe ţară).

Reţinerea la sursă a impozitului pe venit cu impunere finală se menţine şi pentru veniturile obţinute din dividende, dobânzi, lichidarea unei persoane juridice, premii şi jocuri de noroc şi alte surse.

Sfera veniturilor din activităţi independente a fost revizuită în sensul excluderii veniturilor din proprietate intelectuală şi tratării acestora, în mod distinct, ca şi o categorie de venituri de sine stătătoare pentru care se aplică în continuare metoda reţinerii la sursă.

Prin introducerea acestor modificări se simplifică modul de stabilire a impozitului pe venit şi se elimină emiterea de către A.N.A.F. a deciziilor de impunere pentru plăţile anticipate.

Bonificaţii pentru achitarea integrală a obligaţiilor

Actul normativ introduce, pentru 2018, posibilitatea reducerii obligaţiilor fiscale anuale - impozit pe venit, CAS, CASS - prin acordarea unor bonificaţii, astfel:

A) 5% dacă Declaraţia Unică se depune până la 15 iulie 2018 prin mijloace electronice, iar obligaţiile fiscale sunt achitate integral până la 15 martie 2019;

B) 5% dacă obligaţiile fiscale sunt achitate integral până la 15 decembrie 2018.

Bonificaţiile diminuează obligaţia fiscală anuală estimată, plătită.

Dacă sunt îndeplinite cumulativ condiţiile menţionate, bonificaţia acordată va fi de 10%.

Simplificarea procedurii de distribuire a cotei de 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii pentru ong-uri

Contribuabilii care obţin venituri din salarii sau asimilate acestora pot opta pentru calcularea, reţinerea şi plata, lunară, de către angajator/ plătitor a cotei de 2% din valoarea impozitului datorat, pentru susţinerea entităţilor nonprofit, unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private conform legii.

Opţiunea se exprimă în scris şi rămâne valabilă pentru o perioadă de cel mult 2 ani fiscali consecutiv.

Scopul acestei măsuri este să dea posibilitatea organizaţiilor neguvernamentale să beneficieze în cursul anului de sumele distribuite de contribuabili în vederea desfăşurării activităţilor proprii. Vechea reglementare permitea distribuirea doar în anul următor celui de realizare a veniturilor. Totodată, măsura vine în întâmpinarea contribuabililor care optează să distribuie aceste sume, prin simplificarea procedurii de distribuire a cotei de 2%.

Modificări privind modul de stabilire a CAS şi CASS

Persoanele fizice pot opta pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate dacă estimează că în anul curent realizează venituri nete anuale cumulate, sub plafonul de 22.800 lei (12 salarii de bază minime brute pe ţară) şi /sau dacă nu realizează venituri.

Autorităţile centrale şi locale vor acorda asistenţă de specialitate în vederea completării şi depunerii Declaraţiei unice. Dacă într-o localitate nu există o unitate teritorială a ANAF, primăria va avea obligaţia de a asigura asistenţă necesară contribuabililor.

Reglementări în domeniul pensiilor şi sănătăţii pentru punerea în acord cu noul Cod fiscal

Ordonanţa de urgenţă include, de asemenea, un capitol, de reglementări în domeniul pensiilor şi sănătăţii, pentru punerea în concordanţă cu noile reglementări ale Legii nr. 227/ 2015 privind Codul fiscal şi menţinerea calităţii de asigurat în sistemul de asigurări sociale.

Persoanele care obţin venituri din salarii, sau asimilate acestora, au calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate, iar dreptul la pachetul de bază se acordă de la data începerii raporturilor de muncă/serviciu.

Persoanele care obţin venituri din activităţi independente, drepturi de proprietate intelectuală, asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlurilor ÎI, III sau Legii nr. 170/ 2016, din cedarea folosinţei bunurilor, activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, din investiţii şi venituri din alte surse, precum şi persoanele care nu realizează venituri şi nu sunt exceptate de la plata CASS, calitatea de asigurat în sistemul de sănătate şi dreptul la pachetul de bază se acordă pentru 12 luni de la data depunerii Declaraţiei Unice. Persoanele fără venituri dobândesc calitatea de asigurat pentru 12 luni, prin depunerea DU indiferent de data depunerii acesteia.

Pentru 2018, persoanele fizice care obţin venituri din activităţi independente, cedarea folosinţei bunurilor, agricultură, silvicultură, piscicultură, asocieri cu persoane juridice, investiţii şi alte surse, îşi păstrează calitatea de asigurat, până la termenul de depunere a DU, astfel încât să beneficieze în continuare de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale.

Calitatea de asigurat a persoanelor care au obţinut venituri din salarii şi asimilate salariilor se mai păstrează 3 luni de la data încetării raporturilor de muncă/serviciu.

Calitatea de asigurat a categoriilor de persoane asigurate fără plată contribuţiei, se mai păstrează 1 lună de la data la care aceste persoane nu se mai încadrează în aceste categorii de asiguraţi.

Pentru persoanele care realizează venituri din activităţi independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlurilor II, III sau Legii nr. 170/ 2016, din cedarea folosinţei bunurilor, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, din investiţii şi venituri din alte surse, precum şi pentru persoanele care nu realizează venituri şi nu sunt exceptate de la plata contribuţiei, calitatea de asigurat încetează la data la care expiră perioada pentru care au depus declaraţia unică, dacă nu depun o nouă declaraţie pentru perioada următoare.

Persoanele, care nu fac dovada calităţii de asigurat, beneficiază de pachetul minimal de servicii, care cuprinde servicii de îngrijire a sănătăţii, medicamente şi materiale sanitare doar în cazul urgenţelor medico-chirurgicale şi al bolilor cu potenţial endemoepidemic, monitorizarea evoluţiei sarcinii şi a lăuzei, servicii de planificare familială, servicii de prevenţie şi îngrijiri de asistenţă medicală comunitară

Studenţii-doctoranzi care desfăşoară activităţi didactice, potrivit contractului de studii de doctorat, în limita a 4 - 6 ore convenţionale didactice pe săptămână precum şi pensionarii care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, beneficiază de calitatea de asigurat şi de pachetul de servicii de bază, fără plată contribuţiei.

Pentru asiguraţii sistemului de asigurări sociale de sănătate, care au obligaţia plăţii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, după depunerea declaraţiilor fiscale, ANAF are obligaţia de a transmite CNAS informaţiile necesare în vederea acordării calităţii de asigurat.

CNAS şi ANAF îşi acordă reciproc şi gratuit accesul la informaţiile referitoare la declararea/ achitarea contribuţiei, precum şi la anumite categorii de persoane exceptate de la plata contribuţiei înregistrate în Registrul unic de evidenţă al asiguraţilor din Platforma informatică din asigurările de sănătate.

Biroul de presă

MFP / Precizări cu privire la depunerea formularului 230

Ministerul Finanțelor Publice şi ANAF fac precizări privind procedura depunerii formularului 230 - "Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii și din pensii", în contextul măsurilor de simplificare și debirocratizare pe care le are în vedere în acest an.

Pentru aplicarea unitară la nivel naţional a prevederilor legale prin circulara transmisă structurilor teritoriale ale ANAF se clarifică posibilitatea depunerii formularului 230 şi de către entitatea nonprofit/unitatea de cult beneficiară a sumei redirecţionate. Măsura este tranzitorie, până la generalizarea depunerii tuturor formularelor prin mijloace electronice de transmitere la distanţă prin intermediul SPV care reprezintă un alt obiectiv strategic al Ministerului Finanțelor Publice

Astfel, se are în vedere centralizarea de către entitatea nonprofit/unitatea de cult beneficiară a formularelor 230, semnate de contribuabili și depunerea acestora la ANAF în baza unui borderou în condiţiile asumării de către reprezentantul ONG/unităţii de cult a răspunderii sub sancţiunea privind falsul în declaraţii şi uzul de fals.

În baza rolului activ şi ca măsură de securizare ANAF va notifica contribuabilii cu privire la opțiunea exercitată prin formularul 230 primit, astfel încât aceștia să cunoască faptul că se dă curs cererii de direcţionare a cotei de 2%.

Trebuie menționat faptul că persoana fizică poate anunța administrația fiscală, într-un termen rezonabil de 30 de zile, dacă sunt inadvertențe cu privire la opțiunea exercitată.

Sursa www.mfinante.gov.ro

Obligativitatea angajatorilor de a comunica locurile de muncă vacante la AJOFM Călăraşi

În conformitate cu prevederile art. 10 al Legii 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare, angajatorii au obligaţia să comunice Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Călărași (AJOFM Călăraşi), toate locurile de muncă vacante, în termen de 5 zile lucrătoare de la vacantarea acestora.

De asemenea, aceștia au obligaţia să transmită către AJOFM Călărași, ocuparea locurilor de muncă vacante care au fost comunicate anterior, în termen de o zi de la data ocupării, iar cei care au încadrat în muncă, conform legii, persoane din rândul beneficiarilor de indemnizaţii de şomaj au obligaţia de a anunţa în termen de 3 zile agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă la care aceştia au fost înregistraţi.

Comunicarea locurilor de muncă vacante de către angajatori, poate fi efectuată prin fax la  nr. 0242.331.693, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea., sediul Agenţiei Locale Călăraşi/Oltenița, sau la punctul de lucru Lehliu Gară, conform formularului standard ”Situaţia privind locurile de muncă vacante”, disponibil pe pagina web a agenției  www.calarasi.accesibilitateajofm.ro, secțiunea – documente utile.

Mediatizarea de către angajatori a locurilor de muncă vacante prin orice alte mijloace de tip mass-media, afişare la sediul unităţii sau pe paginile de web, nu exonerează firmele de obligaţia de a transmite posturile vacante la AJOFM Călăraşi.

Necomunicarea locurilor de muncă vacante constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei.

Compartimentul  Comunicare, Secretariatul Consiliului Consultativ și EURES

Contribuabilii vor primi clarificări la noutăţile legislative fiscale

Joi,8 februarie 2018 de la ora 12.00, contribuabilii vor primi clarificări şi îndrumări oferite de inspectorii biroului de Asistenţă pentru contribuabili referitoare la: noutăţile legislative fiscale, avantajele utilizării Spaţiului Privat Virtual şi obligaţiile declarative ale lunii februarie. Întâlnirea va avea loc la sediul AJFP Călăraşi din str. Eroilor, nr. 6-8, et.VI, sala de şedinţe.

Contribuabilii interesaţi să participe la întâlnire pot confirma prezenţa prin intermediul „Formularului de contact” de pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, accesând următorul link: https://www.anaf.ro/asistpublic/, selectând Categoria „Asistenţă în domeniul fiscal”, Subcategoria „Întâlniri cu contribuabilii”, iar prin accesarea link-ului HYPERLINK ”https:static.anaf.ro/static/10/Anaf/” https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/ Informatii_R/intalniri.htm., pot afla şi alte informaţii cu privire la întâlnirile organizate periodic de către instutuţia noastră, precum şi subiectele puse în dezbatere.

Biroul Comunicare şi Servicii Interne

Free Joomla templates by Ltheme