Marcel Ciolacu: Continuăm să susţinem autorităţile locale prin împrumuturi pentru a acoperi cheltuielile neeligibile din proiectele în derulare cu bani europeni

Marcel Ciolacu: Continuăm să susţinem autorităţile locale prin împrumuturi pentru a acoperi cheltuielile neeligibile din proiectele în derulare cu bani europeni

Guvernul va susţine autorităţile locale cu împrumuturi pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile din proiectele cu bani europeni, a declarat, joi, prim-ministrul Marcel Ciolacu, care a precizat că se pune la dispoziţie un miliard de lei în aces sens.

"Continuăm să susţinem autorităţile locale prin împrumuturi pentru a acoperi cheltuielile neeligibile din proiectele în derulare cu bani europeni. Avem un buget de un miliard de lei în acest sens. Totodată, suntem pregătiţi ca, în decembrie, să venim cu alocări financiare către Primăriile unde există situaţii speciale", a informat Ciolacu, la începutul şedinţei săptămânale a Guvernului.

Sursa www.agerpres.ro

Pensiile românilor se majorează! Valoarea Punctului de Referinţă creşte cu 12,1% şi ajunge la 91 de lei

Pensiile românilor se majorează! Valoarea Punctului de Referinţă creşte cu 12,1% şi ajunge la 91 de lei

De la 1 ianuarie 2025, Valoarea Punctului de Referinţă (VPR) va fi majorată de la 81 de lei la 91 de lei, respectiv o creştere cu 12,1%.

"Majorarea VPR cu 12,1% este peste rata inflaţiei. Noua lege a pensiilor din sistemul public este o garanţie fermă că fiecare pensionar va beneficia de o creştere sustenabilă a veniturilor. Mecanismul de majorare a pensiilor prevăzut de lege este clar şi asigură predictibilitate. Contributivitatea şi stabilitatea în muncă sunt răsplătite mai bine. Noua lege a adus echitate, deoarece la muncă şi contribuţii egale şi pensiile vor fi egale", a declarat ministrul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Simona Bucura-Oprescu.

Astăzi, 20 noiembrie, se împlineşte un an de la adoptarea de către Parlament a Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii. Implementarea acestei legi a presupus cea mai amplă reformă din istoria sistemului public de pensii din România. În plus, datorită acestei legi, Comisia Europeană a acceptat renegocierea PNRR astfel încât a fost eliminat plafonul de 9,4% din PIB care ar fi putut conduce la o îngheţare a pensiilor. Noua lege clarifică şi momentul în care se fac majorările şi introduce garanţia că pensiile vor creşte anual în luna ianuarie.

De asemenea, pensionarii care beneficiază de indemnizaţie socială (pensia minimă garantată) vor beneficia de o majorare de 10,4%, ceea ce înseamnă că indemnizaţia socială pentru pensionari va ajunge la 1.415 de lei în 2025.

Legea privind salariul minim european a fost promulgată!

Legea privind salariul minim european a fost promulgată!

Proiectul de lege privind salariul minim european, inițiat de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, a fost promulgat astăzi. Actul normativ transpune în legislația națională Directiva UE 2022/2041 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană. Acest demers are ca scop asigurarea unui trai decent pentru toți lucrătorii din România și reducerea inegalităților salariale.

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, împreună cu partenerii sociali - sindicate și patronate - a creat un mecanism de stabilire a salariului minim care să țină cont de puterea de cumpărare a populației, de salariul mediu și de productivitatea muncii, oferind astfel o creștere reală și sustenabilă a veniturilor pentru lucrătorii români. Legea garantează că salariile mici vor crește după indicatori economici clari, încurajează negocierile colective între angajatori și sindicate, consolidând dialogul social.

„Odată cu adoptarea acestei legi vom avea o mai bună protecție a lucrătorilor din România. Creșterea salariilor este un pas înainte pentru locuri de muncă mai bine plătite dar și pentru o mai mare stabilitate economică și socială. Prin aplicarea acestei legi urmărim reducerea sărăciei în muncă și protejarea puterii de cumpărare. Este un angajament pe care ni l-am asumat să nu lăsăm pe nimeni în urmă și să îmbunătățim condițiile de muncă și de viață”, a declarat ministrul Muncii, Simona Bucura-Oprescu.

România a înregistrat, în ultimul deceniu, cea mai ridicată rată de creștere a salariului minim din Uniunea Europeană atât în termeni nominali, cât și reali.

Executivul a aprobat, la propunerea MF, o serie de măsuri de simplificare și digitalizare a procedurilor fiscale, sprijinirea IMM-urilor, precum și pentru stimularea investițiilor regionale

Executivul a aprobat, la propunerea MF, o serie de măsuri de simplificare și digitalizare a procedurilor fiscale, sprijinirea IMM-urilor, precum și pentru stimularea investițiilor regionale

Guvernul României a aprobat o serie de acte normative propuse de Ministerul Finanţelor pentru a susține mediul de afaceri, stimularea investițiilor, simplificarea procedurilor fiscale și sprijinirea IMM-urilor, care vizează:

- Introducerea declarației unice inteligente, pentru simplificarea declarării și calculului impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale pentru persoanele fizice. De asemenea, actul normativ prevede eliminarea obligației depunerii Declarației pentru declararea venitului estimat.

- La propunerea operatorilor economici, se reglementează confiscarea graduală a bunurilor nedeclarate în funcție de repetarea abaterilor și se suspendă, până la 31 decembrie 2024, sancțiunile pentru neconformarea privind transferul datelor de poziționare a vehiculelor în Sistemul RO e-Transport, pentru a permite adaptarea sistemelor informatice.

- Se aprobă schema de ajutor de stat pentru proiectul de investiții al Nokian Tyres în județul Bihor, care prevede acordarea unui grant de 99,55 milioane EUR pentru construirea unei noi fabrici de anvelope cu o capacitate anuală de 6 milioane de unități, creând 552 de locuri de muncă directe și având un impact economic regional semnificativ.

- Se suplimentează, cu suma de 85 milioane lei, creditele bugetare aprobate pentru anul 2024 la nivelul Ministerului Finanțelor, pentru plata ajutorului de stat acordat pentru stimularea investițiilor regionale și sprijinirea IMM-urilor.

- Se aduc clarificări și completări la normele metodologice privind Codul fiscal, vizând impozitul pe profit, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor și accizele.

„Măsurile aprobate astăzi de Guvern ne arată că suntem într-o etapă importantă în îmbunătățirea interacțiunii dintre contribuabili și administrația fiscală, fiind decizii luate în urma mai multor consultări cu mediul de afaceri. Dau exemeplu eliminarea estimatului sau gradualizarea sancțiunilor la e-Transport. Prin digitalizarea și simplificarea procedurilor fiscale, vrem să oferim un sprijin real și eliminăm obstacolele birocratice care, până acum, îngreunau conformarea și generau costuri suplimentare. Dorim să asigurăm o tranziție cât mai lină și eficientă pentru toți operatorii economici care trebuie să se supună unor noi obligații, pentru ca aceștia să se poată conforma cerințelor legale fără să suporte eventuale sancțiuni. Tot astăzi, am majorat bugetul pentru plata sprijinului oferit sub formă de scheme de ajutor de stat menite să încurajeze investițiile de amploare, esențiale pentru dezvoltarea regională. Investiția Nokian Tyres va genera un impact semnificativ asupra economiei locale și lanțurilor de distribuție prin crearea de locuri de muncă și stimularea companiilor locale care furnizează materii prime, transport și servicii logistice”, a subliniat ministrul Marcel Boloș.

I. Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare

Prin actul normativ se stabilesc următoarele:

- simplificarea mecanismului de calcul, plată și declarare de către contribuabilii persoane fizice a obligațiilor fiscale vizând impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii datorate într-un an fiscal, fapt ce permite îmbunătățirea conformării fiscale și colectarea mai eficientă a veniturilor;

- degrevarea contribuabililor persoane fizice de obligația depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru declararea venitului estimat, a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, estimate, precum și pentru toate celelalte situații în care intevin modificări/recalculări/rectificări ale acestora;

- reducerea gradului de complexitate privind completarea formularului Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, prin eliminarea – Capitolului II. Date privind impozitul pe venit estimat- norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate;

- reglementarea unui indicator (salariul minim brut pe țară în vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului) care să permită introducerea unor condiții de validare și determinarea contribuțiilor datorate potrivit legii;

- simplificarea mecanismului de stabilire a contribuției de asigurări sociale și/sau contribuției de asigurări sociale de sănătate, întrucât determinarea contribuțiilor se efectuează în anul următor celui în care veniturile au fost obţinute, în funcţie de nivelul veniturilor realizate, în corelare cu măsura privind eliminarea estimării veniturilor în cursul anului fiscal și a obligațiilor fiscale aferente;

- se reglementează formularul inteligent (e-DU) - Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, precompletată cu informațiile deținute de ANAF privind veniturile înregistrate/disponibile în baza de date a instituției. Măsura are în vedere determinarea automatã a bazelor anuale de calcul pentru stabilirea CAS/CASS, precum și a CAS și CASS datorate de persoanele fizice, în scopul unei mai bune colectării a acestora prin reducerea/eliminarea erorilor de calcul și declarare.

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va transmite, începând cu veniturile anului 2025, declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice precompletată cu datele privind veniturile realizate și impozitul pe venit datorat, baza de calcul al contribuției de asigurări sociale și al contribuției de asigurări sociale de sănătate, precum și cuantumul contribuțiilor datorate, pentru anul de realizare a venitului, conform informațiilor disponibile în bazele de date.

Măsura are în vedere reducerea/eliminarea erorilor de calcul și declarare, precum şi o mai bună colectare a contribuției de asigurări sociale și al contribuției de asigurări sociale de sănătate.

II. OUG pentru modificarea și completarea OUG nr.41/2022 privind Sistemul național RO e-Transport

Măsurile cuprinse în proiectul de act normativ decurg, în principal, din propunerile mediului de afaceri și vizează:

- instituirea posibilității ca organele de control ale ANAF să colecteze date și informații deținute la nivelul companiilor și societăților cu capital integral de stat, în vederea monitorizării transporturilor rutiere de bunuri;

- asigurarea respectării principiului proporționalității sancțiunilor în raport cu gravitatea faptei, astfel se reglementează aplicarea graduală a sancțiunii complementare a confiscării, prevăzută la 13^1 alin.(2) din OUG nr.41/2022. Astfel, confiscarea se va aplica după cum urmează:

-15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la prima abatere,

-50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la cea de-a doua abatere,

-100% în situația în care operatorul economic săvârșește trei contravenții.

- suspendarea până la 31 decembrie 2024 a aplicării dispozițiilor care reglementează contravenția pentru nerespectarea obligației operatorului de transport rutier de a asigura transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport. Măsura are în vedere necesitatea adaptării sistemelor informatice și a metodologiilor de lucru ale contribuabililor la cerințele de conformare care privesc declararea transporturile rutiere internaționale de bunuri.

III. HG privind acordarea unui ajutor de stat regional ad-hoc solicitat de NOKIAN TYRES Europe Operations SRL

S-a aprobat acordarea ajutorului de stat de aproximativ 100 milioane euro pentru dezvoltarea unei noi capacități de producție de anvelope pentru autoturisme.

Valoarea totală nominală a investiției NOKIAN TYRES se ridică la 626,42 milioane euro, din care costuri eligibile de 611,42 milioane euro. Fabrica din România, din județul Bihor va începe producția comercială în 2025. Astfel, Nokian Tyres va dezvolta o unitate de producție nouă cu o capacitate planificată de 6 milioane de unități pe an și va încorpora tehnologie de ultimă generație.

Sprijinirea investiției propuse de Nokian Tyres PLC în Oradea are un efect multiplicator semnificativ în economie la nivel regional și local în ceea ce privește stimularea atât a creării de locuri de muncă, cât și a creșterii cifrei de afaceri cu parteneri și furnizori (estimat la 250 de noi locuri de muncă indirecte și 147 milioane EUR cifră de afaceri până în 2032). Ca urmare a investiției realizate, în perioada 2023-2032, contribuțiile la bugetul general consolidat generate de investiția realizată de Nokian Tyres sunt în valoare de 69 milioane euro.

IV. HG pentru suplimentarea bugetului Ministerului Finanțelor – Acțiuni Generale din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024

Prin actul normativ se suplimentează, cu suma de 85 milioane lei, creditele bugetare aprobate pentru anul 2024, pentru plata ajutorului de stat în luna noiembrie 2024, pentru schemele de ajutor de stat administrate de MF și respectiv schemele administrate de alte autorități și pentru care MF are calitatea de ordonator principal de credite.

V. HG pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr.1/2016

Măsurile cuprinse în proiectul de act normativ vizează:

În domeniul impozitului pe profit, pentru calculul impozitului minim pe cifra de afaceri/impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfăşoară activităţi în sectoarele petrol şi gaze naturale, sunt clarificări cu privire la:

- veniturile care sunt luate în calculul indicatorului venituri totale, prin raportare la modul de înregistrare în evidența contabilă a acestora;

- determinarea valorii creditului fiscal extern care se ia în considerare pentru scăderea din impozitul minim pe cifra de afaceri, prin raportare la prevederile art.39 din Codul fiscal;

- calculul impozitului minim la nivelul unui grup fiscal;

- identificarea contribuabililor care scad, la calculul impozitului minim, valoarea accizelor din veniturile totale;

- prezentarea unor exemple de calcul al impozitului minim;

- sfera de cuprindere a activităților de distribuţie de energie electrică şi gaze naturale, pentru contribuabilii reglementați/licențiați, potrivit legii.

În domeniul impozitului pe veniturile microîntreprinderilor se stabilesc următoarele:

- clarificarea condițiilor care trebuie îndeplinite de către o persoană juridică română cu asociați/acționari care dețin, în mod direct sau indirect, 25% sau mai puțin de 25% din valoarea/numărul titlurilor sale de participare sau al drepturilor de vot, pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, inclusiv prezentarea unor exemple;

- prezentarea unor exemple pentru aplicarea prevederilor referitoare la stabilirea întreprinderilor legate;

- clarificări legate de îndeplinirea condiției referitoare la depunerea situațiilor financiare anuale, pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor.

În domeniul accizelor, se introduc clarificări la pct. 30 din Normele metodologice în sensul că, într-un antrepozit fiscal de producție țigarete pot fi fabricate și produse destinate inhalării fără ardere, care conţin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină.

Indemnizație lunară de solidaritate pentru pensionarii cu handicap vizual grav, handicap grav și handicap accentuat

Indemnizație lunară de solidaritate pentru pensionarii cu handicap vizual grav, handicap grav și handicap accentuat

Guvernul României a aprobat, prin ordonanță de urgență, modificarea și completarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, prin care se introduce, începând cu data de 1 ianuarie 2025, o indemnizație lunară de solidaritate pentru persoanele cu handicap vizual grav, handicap grav și handicap accentuat care au și calitatea de pensionar pentru limită de vârstă.

Prin aceste măsuri se asigură o protecție socială echitabilă și se consolidează incluziunea acestor persoane, astfel încât veniturile să fie majorate anual.

Cuantumul indemnizației de solidaritate va fi stabilit prin raportare la cuantumul pensiei pentru limită de vârstă aflat în plată și va fi majorat anual, în luna ianuarie, cu procentul de majorare al indicatorului social de referință (ISR), la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut.

Actul normativ elaborat de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale prevede și acordarea unui punct de sprijin pentru persoanele cu handicap vizual grav, persoanele cu handicap grav și handicap accentuat care, după data de 1 ianuarie 2025, dobândesc calitatea de pensionar:

-   1 punct de sprijin pentru fiecare an de stagiu de cotizare contributiv realizat în condiții de handicap vizual grav și handicap grav;

-   0,5 puncte de sprijin pentru fiecare an de stagiu de cotizare contributiv realizat în condiții de handicap accentuat.

Valoarea acestui punct de sprijin reprezintă 0,125 din ISR.

Noile prestații sociale vor fi acordate de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială pe baza informațiilor furnizate de Casa Națională de Pensii Publice.

Free Joomla templates by Ltheme