CNPP | Precizări referitoare la aplicarea dispozițiilor OUG 168/2022 privind ajutorul financiar care se acordă, în anul 2023, pensionarilor cu venituri mai mici de 3.000 de lei

CNPP | Precizări referitoare la aplicarea dispozițiilor OUG 168/2022 privind ajutorul financiar care se acordă, în anul 2023, pensionarilor cu venituri mai mici de 3.000 de lei

Ajutorul financiar reglementat prin OUG nr.168/2022 se plătește pensionarilor sistemului public de pensii şi beneficiarilor de drepturi prevăzute de legi cu caracter special plătite de casele teritoriale de pensii, care au domiciliul în România şi ale căror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 3.000 de lei., susține Casa Națională de Pensii Publice pe pagina oficială de Facebook.

Categoriile de venituri care se au în vedere la acordarea ajutorului financiar sunt următoarele:

- veniturile din pensii acordate în sistemul public de pensii, plătite în luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023;

- veniturile din pensii acordate în sistemele neintegrate sistemului public de pensii, plătite în luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023;

- veniturile din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, cu următoarele excepții;

- indemnizațiile acordate în temeiul Legii nr. 341/2004

  • soţului supravieţuitor, copilului și părintelui eroului martir;
  • soţului supravieţuitor, copiilor şi părinţilor celui decedat în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987;

- indemnizațiile, indemnizația de gratitudine și sporul de participare la război acordate în temeiul Legea nr. 49/1991 invalizilor de război,

- veteranilor de război, văduvelor de război, pensionarilor I.O.V.R. accidentaţi de război în afara serviciului ordonat.

- veniturile din indemnizaţia socială pentru pensionari acordată în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 6/2009;

- veniturile din salarii şi asimilate salariilor, la nivelul lunii octombrie 2022, respectiv iulie 2023.

Ajutorul financiar se acordă diferențiat, astfel;

- 1.000 lei pentru persoanele ale căror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 1.500 lei;

- 800 lei pentru persoanele ale căror venituri lunare sunt cuprinse între 1.501 lei și 2.000 lei;

- 600 lei pentru persoanele ale căror venituri lunare sunt cuprinse între 2.001 lei și 3.000 lei.

Ajutorul financiar se plătește în două tranșe egale, în lunile ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023, astfel:

- în cuantum de 500 lei, dacă nivelul veniturilor lunare este de până la 1.500 lei, inclusiv;

- în cuantum de 400 lei, dacă nivelul veniturilor lunare este între 1.501 lei și 2.000 lei, inclusiv;

- în cuantum de 300 lei, dacă nivelul veniturilor lunare este între 2.001 lei și 3.000 lei, inclusiv.

De reținut:

  • În cazul persoanelor care beneficiază de pensie de urmaș și/sau beneficiarilor de drepturi prevăzute de legi cu caracter special, ajutorul financiar se acordă fiecărui urmaș în parte;
  • Ajutorul financiar se acordă integral, chiar dacă veniturile plătite în lunile ianuarie, respectiv octombrie 2023 sunt aferente unei fracțiuni de lună;
  • La stabilirea plafonului nu se au în vedere eventualele sume reprezentând drepturi restante aferente unor perioade anterioare lunii ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023;
  • Ajutorul financiar se acordă doar persoanelor îndreptățite și care au domiciliul în România (persoanele care au locul de şedere/ reşedinţă obişnuintă în străinătate nu beneficiază de ajutorul financiar);
  • Ajutorul financiar se suportă din bugetul de stat;
  • Ajutorul financiar se recuperează în cazul în care drepturile de pensie urmau să fie suspendate/ încetate în luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023 şi ulterior se constată că au fost acordate necuvenit;
  • Ajutorul financiar nu se recuperează în situaţia drepturilor de pensie care vor fi revizuite/recalculate prin decizii administrative emise ulterior lunii ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023, în urma cărora se modifică cuantumul pensiei aferent lunii ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023;
  • Ajutorul financiar nu este supus executării silite prin poprire.
Anunţ public privind decizia etapei de încadrare

Anunţ public privind decizia etapei de încadrare

BIOFOOD INNOVATION-BFI S.R.L., titular al proiectului ,,Construire fermă şi punct de sacrificare”, anunţă publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare de către A.P.M. Călărași, în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului*), pentru proiectul: ,,Construire fermă şi punct de sacrificare”, propus a fi amplasat în judeţul Călăraşi, comuna Dichiseni, sat Coslogeni, T 61/1, P CC 1/1.

1. Proiectul deciziei de încadrare şi motivele care o fundamentează pot fi consultate la sediul A.P.M. Călărași, Șoseaua Chiciului, nr. 2, jud. Călărași, în zilele de luni-vineri, între orele 10-14, precum şi la următoarea adresă de internet: www.apmcl.anpm.ro.

Publicul interesat poate înainta comentarii/observaţii la proiectul deciziei de încadrare în termen de 10 zile de la data publicării anunţului pe pagina de internet a autorităţii competente pentru protecţia mediului.

2. Publicul interesat poate depune propuneri în ceea ce priveşte conţinutul raportului privind impactul asupra mediului la sediul autorităţii competente pentru protecţia mediului, în termen de 10 zile de la data publicării anunțului pe pagina de internet a A.P.M.Călărași.

 

Plafonul veniturilor până la care pensionarii pot beneficia de medicamente compensate cu 90% crește de la 1.429 lei la 1.608 lei/lună

Plafonul veniturilor până la care pensionarii pot beneficia de medicamente compensate cu 90% crește de la 1.429 lei la 1.608 lei/lună

Începând cu 1 ianuarie 2023, crește cu 12,5% plafonul veniturilor până la care pensionarii pot beneficia de medicamente compensate cu 90%.

Actul normativ aprobat prevede ca, începând cu 1 ianuarie 2023, toți pensionarii cu venituri de până la 1.608 lei/lună inclusiv, indiferent dacă realizează sau nu alte venituri, să beneficieze de medicamente compensate în proporție de 90% din sublista B prevăzută de Hotărârea Guvernului nr. 720/2008.

Până în prezent, limita de la care pensionarii beneficiau de această compensare era de 1.429 lei/inclusiv.

Măsura a fost luată cu scopul creșterii accesului la medicamentele compensate acordate în ambulatoriu, pensionarilor cu venituri mici.

În cadrul programului social al Guvernului privind compensarea cu 90% pentru medicamentele din sublista B, în perioada ianuarie 2022 – septembrie 2022, au fost eliberate un număr de 1.923.883 rețete aferente unui număr de 431.051 pensionari cu o valoare de consum de 203.240.255,89 lei.

Consumul total mediu lunar de medicamente pentru pensionarii cu venituri din pensii de până la 1.429 lei lună/inclusiv, este de aproximativ 22.582.251 lei.

De asemenea, ținând cont de prelungirea prevederilor Contractului –Cadru și de prevederile PNNR, actul normativ aprobă prelungirea până la data de 31.03.2023 a Planului național de paturi pentru perioada 2020-2022, urmând ca în primul trimestru al anului 2023 să fie elaborat un nou Plan național de paturi pentru perioada 2023-2025, care va fi implementat în noul Contract cadru.

23 ianuarie, 2 iunie și 14 august 2023 vor fi zile libere pentru salariaţii din sectorul public

23 ianuarie, 2 iunie și 14 august 2023 vor fi zile libere pentru salariaţii din sectorul public

Guvernul a stabilit, printr-o hotărâre, ca zilele de 23 ianuarie, 2 iunie și 14 august 2023 să fie zile libere pentru salariații din instituţiile şi autorităţile publice, având în vedere că acestea se situează între zile de sărbătoare legală în care nu se lucrează, conform Codului Muncii, și zile de repaus săptămânal.

Decizia de a stabili zilele libere la începutul anului, pentru personalul din sistemul bugetar, a fost luată potrivit Codului Muncii, astfel încât angajatorii și angajații să își poată stabili și previziona zilele libere pentru întregul an.

Prevederile actului normativ nu se aplică în locurile de muncă în care activitatea nu poate fi întreruptă din cauza procesului de producţie sau specificului activităţii și nici magistraţilor şi celorlalte categorii de personal din cadrul instanţelor judecătoreşti implicate în soluţionarea proceselor cu termen în zilele de 23 ianuarie, 2 iunie și 14 august 2023 sau participanţilor în aceste procese.

Potrivit documentului aprobat de Guvern, prin centrala Ministerului Finanțelor se vor efectua operațiuni de încasări și plăți, operațiuni de plăți privind serviciul datoriei publice, precum și eventualele operațiuni de debitare dispuse de Comisia Europeană din contul de resurse proprii în lei deschis la Trezoreria Statului.

De asemenea, unitățile/subdiviziunile administrativ teritoriale care în data de 23 ianuarie, 2 iunie și 14 august 2023 au obligaţii de plată scadente la împrumuturile contractate din venituri din privatizare, potrivit scadențarelor anexate la convențiile de împrumut, vor lua din timp măsurile necesare în vederea efectuării plății sumelor scadente.

Pentru recuperarea zilelor libere, instituţiile şi autorităţile publice îşi vor prelungi corespunzător timpul de lucru până la data de 28 februarie, 30 iunie, respectiv 31 august 2023, potrivit planificărilor stabilite.

CNPP | Precizări cu privire la venitul minim lunar asigurat înscris în contractul de asigurare socială, începând cu data de 1 ianuarie 2023

CNPP | Precizări cu privire la venitul minim lunar asigurat înscris în contractul de asigurare socială, începând cu data de 1 ianuarie 2023

Într-o postare pe pagina proprie de Facebook, Casa Națională de Pensii Publice face o serie de precizări cu privire la venitul minim lunar asigurat înscris în contractul de asigurare socială, începând cu data de 1 ianuarie 2023.

I. Pentru contractele de asigurare socială încheiate în baza Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, nivelul minim al venitului lunar asigurat este de 3.000 lei (salariul de bază minim brut pe țară pentru anul 2023, modificat prin HG nr. 1447/2022).

Cuantumul contribuției de asigurări sociale pentru venitul minim lunar asigurat este de 750 lei.

În situația în care veniturile lunare asigurate înscrise în contractele de asigurare se situează sub nivelul minim de 3.000 lei, acestea vor modificate, din inițiativa casei teritoriale de pensii, persoanele în cauză fiind notificate cu privire la acest aspect.

II. În situația contractelor de asigurare socială încheiate în baza OUG nr. 163/2020 privind asigurarea retroactivă în sistemul public de pensii, după data de 1 ianuarie 2023, venitul minim lunar asigurat este de 3.000 lei.

Cuantumul contribuției de asigurări sociale pentru venitul minim lunar asigurat este de 750 lei.

În situația contractelor de asigurare socială care au fost încheiate în temeiul OUG nr. 163/2020 până la data de 1 ianuarie 2023, venitul minim lunar asigurat nu se va modifica.

Precizări cu privire la aplicarea prevederilor Legii nr. 369/2022 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2023

Începând cu data de 1 ianuarie 2023,

Câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat este de 6.789 lei.

Cuantumul ajutorului de deces este de:

  • 6.789 lei, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului;
  • 3.395 lei, în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului.
Free Joomla templates by Ltheme