Guvernul facilitează condițiile de eligibilitate pentru plățile directe în agricultură din fonduri europene

agroinfoPentru asigurarea unui acces deplin și mai facil al fermierilor români la schemele de plăți aferente PAC 2014-2020, Guvernul a adoptat astăzi o Ordonanță de Urgență prin care modifică două acte normative. Este vorba despre modificarea și completarea OUG nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi despre modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură.

Actul normativ relaxează anumite condiții de eligibilitate pentru plățile directe în agricultură din fonduri europene, având în vedere că se apropie perioada de depunere a cererilor unice de plată, respectiv 1 martie -15 mai 2017, și aduce clarificări în ceea ce privește anumite prevederi, condiții și documente care însoțesc cererea unică de plată

Totodată, se creează cadrul legal în vederea implementării rapide a prevederilor unor normative europene existente sau în curs de a fi adoptate și se asigură compatibilitatea cu legislația UE.

Cele mai importante prevederi în ceea ce privește schemele de plăți directe pentru fermieri sunt următoarele:

· Crește gradul de claritate si informare corectă a fermierilor privind cuantumul plăților directe calculate conform art. 12 din Regulamentul nr. 639/2014 și este simplificat numărul de formulare pe care fermierul trebuie să le prezinte la APIA pentru dovedirea calității de fermier activ;

· Pentru reducerea ratei de eroare în ceea ce privește localizarea parcelelor, declararea suprafețelor utilizate se face la momentul digitizării terenului în aplicația GIS pusă la dispoziție de către APIA (Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură), în cadrul blocului fizic, iar detalierea pe culturi, structură de culturi și parcele se realizează în cererea unică prin completarea declarației pe suprafață;

· În cazul beneficiarilor de tipul formelor asociative de proprietate, vor fi considerați eligibili și cei care nu dețin titlu de proprietate, dar dețin alte acte cu forță juridică egală doveditoare ale dreptului de proprietate;

· În cazul în care beneficiarul plăților este formă asociativă de proprietate asupra terenurilor cu vegetaţie forestieră, păşunilor şi fâneţelor, obşti de moşneni în devălmăşie, obşti răzeşeşti nedivizate, composesorate, obşti de cumpărare, păduri grănicereşti, păduri urbariale, cooperative, alte comunităţi şi forme asociative cu diferite denumiri, menţionate în Legea nr. 1/2000 sau membrii acesteia, se creează posibilitatea de a depune copia titlului de proprietate asupra terenurilor aparținând formei asociative sau a altor acte cu forță juridică egală doveditoare ale dreptului de proprietate;

· Pentru accesarea schemelor de sprijin cuplat de către marea majoritate a fermierilor care cultivă legume în spații protejate, în cazul serelor şi solariilor, suprafața minimă a parcelei a fost redusă de la 0,1 ha la 0,03 ha;

· Terenul agricol, inclusiv zonele de interes ecologic, se vor afla la dispoziția fermierului;

· În cazul schemei pentru micii fermieri, se creează cadrul legal pentru a se oferi acestora posibilitatea să opteze pentru rămânerea în schemă, chiar dacă valoarea cuantumului depășește 1250 euro. De asemenea, beneficiarii care decid să se retragă din schema pentru micii fermieri în ceea ce priveşte un an ulterior anului 2015, trebuie să informeze autoritatea competentă cu privire la retragerea lor în conformitate cu modalităţile stabilite de statele membre.

· Se exclude de la plată doar schema/ schemele pentru care a fost constatată crearea de condiții artificiale, fără a afecta celelalte scheme de sprijin solicitate prin cerere unică de plată;

· Fermierii care deţin parcele agricole cu o suprafaţă de până la 0,1 ha nesolicitate la plată pot să nu le declare, cu condiţia ca suprafaţa însumată a acestor parcele să nu depăşească un hectar;

· Sunt actualizate definițiile transferului unei exploatații, culturilor permanente și zonelor cu strat vegetal (ex.: prin transferul de exploatație din sectorul zootehnic se înțelege transferul unei/unor exploatații cu cod ANSVSA);

În ceea ce privește raportarea la legislația europeană, prin Ordonanța aprobată astăzi se crează cadrul legal în vederea implementării rapide a prevederilor unui potențial act legislativ al Parlamentului European și al Consiliului Uniunii Europene, prin care procentajul de 5% referitor la zonele de interes ecologic ar crește la 7%.

De asemenea, se creează cadrul legal necesar implementării alin. (6) al art.53 a Regulamentului nr. 639/2014, care prevede că “Autoritatea competentă a statului membru care intenționează să ia o decizie de a transfera fonduri între măsurile de sprijin informează fermierii cu privire la un posibil transfer înainte de data de deschidere a perioadei de depunere a cererilor.”

Informații suplimentare

România beneficiază, în perioada 2014-2020, de importante alocări financiare de la Uniunea Europeană, fapt care impune necesitatea creării unui cadru naţional adecvat şi eficient pentru managementul şi implementarea tehnică şi financiară a fondurilor comunitare acordate României.

Țara noastră, ca şi alte state membre, a întâmpinat dificultăţi în implementarea noilor scheme de plăţi, datorită complexității acestora, iar situaţia creată afectează posibilitatea fermierilor de a beneficia de aceste plăți.

Ordonanța de Urgență de astăzi a fost aprobată de Guvern în ideea de fi preîntâmpinate atât reducerea numărului de beneficiari eligibili pentru plățile directe în agricultură din fonduri europene, cât și scăderea capacităţii de absorbţie a fondurilor alocate României în actualul exercițiu financiar, cu impact negativ asupra sectorului agricol național.

Vineri, fermierii vor beneficia de primele plăţi

agroinfoMinisterul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin Agenția de Plăți și Intervenții pentru Agricultură, informează că începând de astăzi 22 februarie 2017, banii pentru subvenții încep să intre în conturi, urmând ca vineri, 24 februarie a.c. fermierii să beneficieze de primele plăți, reușind astfel devansarea termenului anunțat inițial respectiv, 28 februarie 2017.

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) anunță că, începând cu data de 21.02.2017, a demarat procesul de autorizare și plată efectivă a ANT 1 (Ajutoare Naționale

Tranzitorii în sectorul vegetal pentru culturile amplasate în teren arabil). Până la acest moment au fost autorizați la plată un număr de 253.071 fermieri, cu suma totală de 25.534.195 euro.

Conform Hotărârii de Guvern nr. 54/16 februarie 2017, plafonul aprobat pentru anul de plată 2016 este de 119.422.100 euro pentru 680.000 de fermieri, reprezentând echivalentul a

531.870.207 lei, și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2017.

Cuantumul ANT 1 este de 17,72 euro/ha, reprezentând echivalentul a 78,92 lei/ha, iar plăţile se fac în lei, la cursul de schimb de 4,4537 lei pentru un euro, stabilit de către Banca Centrală Europeană în data de 30 septembrie 2016.

Informații suplimentare

Beneficiarii ANT 1: fermieri activi; fermieri persoane fizice și/sau persoane juridice; universităţile; institutele de cercetare; staţiunile didactice; fermele, staţiunile şi fermele de cercetare şi producţie agricolă; staţiunile de cercetare-dezvoltare din domeniul agricol, care au care au cultivat în anul 2016 culturi în teren arabil.

De asemenea, facem precizarea că până la această dată, suma totală autorizată la plată (avans+plată finală) pentru Campania 2016 este de 1,094 miliarde euro, din care:

-          FEGA (Fondul European de Garantare Agricolă) reprezentând suma de 897,63 milioane euro;

-          FEADR (Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală) + cofinanțare de la BN1 (Bugetul Național) în suma de 172,12 milioane euro

Peste 74 de milioane de euro alocate temporar pentru programe destinate IMM-urilor și finanțate din fonduri europene

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, alocarea temporară a sumei de 74,052 milioane euro în scopul asigurării necesarului de finanțare, pentru luna februarie 2017, Autorității de Management pentru Programul Operațional Inițiative pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (POIIMM).

Fondurile sunt alocate din venituri obținute din privatizare, de către Ministerul Finanțelor Publice.

Programul Operațional Inițiative pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii este gestionat de către Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, în calitate de Autoritate de Management, iar în octombrie 2016 a fost semnat Acordul de Finanțare între România și Fondul European de Investiții (FEI).

Suma alocată de Executiv va asigura necesarul de finanțare al Autorității de Management pentru POIIMM pentru efectuarea plății în contul Fondului European de Investiții, în vederea implementării instrumentelor financiare pentru asigurarea accesului IMM la finanțare în cadrul Axei Prioritare 1 'Creșterea accesului la finanțare a IMM-urilor din România'.

Sumele plătite către FEI constituie cheltuieli eligibile în cadrul POIIMM, care se vor declara la Comisia Europeană.

Sumele alocate temporar Autorității de Management vor fi rambursate Ministerului Finanțelor Publice, în euro, în două tranșe: 90% din sumă până la data de 29 septembrie 2017, iar restul de 10%, până la data de 30 iunie 2018.

Biroul de presă al Guvernului

Măsuri pentru reducerea plăților restante la societățile la care statul este acționar

O serie de măsuri care au ca scop întărirea disciplinei financiare în societățile la care statul este acționar au fost discutate în ședința de astăzi a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanțelor Publice, care a inițiat un Memorandum în acest sens.

Este vorba despre societățile cărora li se aplică prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici sau majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoră.

Potrivit unui Memorandum inițiat de Ministerul Finanțelor Publice, acești operatori economici trebuie să țină cont, la elaborarea bugetelor de venituri și cheltuieli pe anul 2017, de reducerea plăților restante, după cum urmează:

— cu minimum 20% față de cele realizate la 31.12.2016 de către operatorii economici care s-au încadrat în nivelul prevăzut al plăților restante din bugetul de venituri și cheltuieli aprobat pe anul 2016 în condițiile legii;

— cu minimum 20% față de cele programate la 31.12.2016 de către operatorii economici care nu s-au încadrat în nivelul prevăzut al plăților restante din bugetul de venituri și cheltuieli aprobat pe anul 2016;

— eliminarea plăților restante înregistrate la 31.12.2016 de către operatorii economici care nu au bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2016 aprobat.

De asemenea, organele administrației publice centrale pot aproba reducerea sau eliminarea plăților restante la operatorii economici aflați în subordinea, în coordonarea, sub autoritatea sau în portofoliul acestora și în alte procente, astfel încât reducerea plăților restante cumulate pentru acești operatori să respecte procentul menționat.

Depășirea limitei plăților restante cumulate, stabilită de către organele administrației publice centrale, se poate efectua, în cazuri temeinic justificate, cu aprobarea de către Guvern prin Memorandum.

Biroul de presă al Guvernului

Ajutoare naționale tranzitorii şi scheme de sprijin cuplat pentru sectorul zootehnic

Guvernul a aprobat astăzi, printr-o Hotărâre, plafoanele alocate ajutoarelor naționale tranzitorii și schemelor de sprijin cuplat, în sectorul zootehnic și a stabilit cuantumul acestora pentru anul de plată 2016. Acestea sunt mecanisme de susținere a producătorilor agricoli care se aplică în perioada 2015-2020.

Plățile pentru ajutoarele naționale tranzitorii în sectorul zootehnic se acordă fermierilor din sectoarele care au beneficiat de plăți naționale directe complementare în anul 2013, în aceleași condiții specifice în care au fost plătite aceste ajutoare. Vor beneficia de acest sprijin financiar fermieri, persoane fizice și juridice, care dețin teren și animale, cooperative agricole, grupuri de producători care desfășoară activități agricole.

Plafonul pentru ajutoarele naționale tranzitorii în sectorul zootehnic pentru speciile bovine și ovine/caprine care se acordă pentru anul 2016 este în valoare de 189.609.057 euro, respectiv 844,462 milioane lei și se distribuie astfel:

Ø 25.933.399 euro, respectiv 115,500 milioane lei pentru sectorul lapte, specia bovine;

Ø 108.985.582 euro, respectiv 485, 389 milioane lei pentru sectorul carne, specia bovine;

Ø 54.690.076 euro, respectiv 243,573 milioane lei pentru speciile ovine/caprine.

Plafonul maxim aprobat pentru anul 2016 care se acordă pentru schemele de sprijin cuplat în sectorul zootehnic, este distribuit astfel:

Ø 1.400.000 euro, respectiv 6,235 milioane lei, pentru specia bovine, categoria bivolițe de lapte;

Ø 28.000.000 euro, respectiv 124,704 milioane lei pentru speciile ovine/caprine;

Ø 11.025.000 euro, respectiv 49,102 milioane lei pentru specia bovine, categoria taurine din rase de carne și metișii acestora;

Ø 81.499.674 euro, respectiv 362,975 milioane lei pentru specia bovine, categoria vaci de lapte

Ajutoarele se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2017.

Plățile pentru schemele de ajutoare naționale tranzitorii și sprijin cuplat în sectorul zootehnic se fac în lei, la cursul de schimb de 4,4537 lei pentru un euro, stabilit de către Banca Centrală Europeană în data de 30 septembrie 2016.

Instituția publică responsabilă cu implementarea acestor măsuri este Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Procedurile referitoare la primirea cererilor de plată, verificarea administrativă și în teren, autorizarea și efectuarea plăților se realizează de către Agenția de Plăți și Intervenții în Agricultură.

Biroul de presă al Guvernului

Obligativitatea angajatorilor de a comunica locurile de muncă vacante la AJOFM Călăraşi

În conformitate cu prevederile art. 10 al Legii 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare, angajatorii au obligaţia să comunice Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Călărași (AJOFM Călăraşi), toate locurile de muncă vacante, în termen de 5 zile lucrătoare de la vacantarea acestora.

De asemenea, aceștia au obligaţia să transmită către AJOFM Călărași, ocuparea locurilor de muncă vacante care au fost comunicate anterior, în termen de o zi de la data ocupării, iar cei care au încadrat în muncă, conform legii, persoane din rândul beneficiarilor de indemnizaţii de şomaj au obligaţia de a anunţa în termen de 3 zile agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă la care aceştia au fost înregistraţi.

Comunicarea locurilor de muncă vacante de către angajatori, poate fi efectuată prin fax la nr. 0242.331.693, e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea., sediul Agenţiei Locale Călăraşi/Oltenița, sau la punctul de lucru Lehliu Gară, conform formularului standard ”Situaţia privind locurile de muncă vacante”, disponibil pe pagina web a agenției www.calarasi.accesibilitateajofm.ro, secțiunea – documente utile.

Mediatizarea de către angajatori a locurilor de muncă vacante prin orice alte mijloace de tip mass-media, afişare la sediul unităţii sau pe paginile de web, nu exonerează firmele de obligaţia de a transmite posturile vacante la AJOFM Călăraşi.

Necomunicar  Necomunicarea locurilor de muncă vacante constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda de la 3000 lei la 5000 lei

Free Joomla templates by Ltheme