Programul Investeşte în Tine - garantat de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii

Programul Investeşte în Tine - garantat de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii

Începând de astăzi, 15 octombrie 2018, Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii va acorda garanţii pentru creditele acordate de băncile participante în cadrul Programului Investeşte în Tine, în calitate de mandatar al Ministerului Finanţelor Publice.

Beneficiarii programului Investeşte în Tine sunt persoanele fizice cu cetăţenie română, cu domiciliul în România, tineri între 16 şi 26 de ani dacă sunt în sistemul de învăţământ sau urmează cursuri de specializare autorizate de Ministerul Educaţiei Naţionale, dar şi persoane între 26 şi 55 de ani dacă sunt în sistemul de învăţământ sau urmează cursuri de reconversie profesională.

Valoarea creditului pentru tinerii între 16 şi 26 de ani poate fi de până la 40.000 de lei cu posibilitatea de a fi suplimentat cu încă 20.000 de lei dacă beneficiarul este angajat sau se angajează în perioada derulării programului. Pentru persoanele între 26 şi 55 de ani valoarea creditului poate fi de până la 35.000 de lei, cu posibilitatea suplimentării acestuia cu încă 20.000 de lei dacă beneficiarul este angajat sau se angajează în perioada derulării programului.

Garanţia oferită de FNGCIMM în numele şi contul statului este de 80 % din valoarea creditului, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare, precum şi orice alte costuri generate de participarea la Program adiacente creditului. Pentru anul 2018, plafonul total al garanţiilor care pot fi emise este de 600 de milioane de lei.

Alexandru Petrescu, Director General al Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri a declarat : "Programul Investeşte în Tine îşi propune încurajarea incluziunii socio-profesionale a tinerilor, completând instrumentele prin care statul sprijină direct cetăţenii în demersurile lor de îmbunătăţire a calităţii vietii personale. Programul se adresează unui segment extins de populaţie, persoanelor cu vârste între 16 şi 55 de ani, şi oferă oportunitatea accesului la credit în condiţii foarte avantajoase pentru atingerea unei game largi de obiective personale - pentru începerea sau continuarea parcursului educaţional, sau pentru lucrări de construcţie şi renovare a locuinţei. Experienţa Fondului de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri în derularea programelor guvernamentale, alături de proiectele de digitalizare şi optimizare a proceselor implementate în acest an, ne determină să privim cu optimism şi entuziasm acest nou program guvernamental. Am demarat procesul de semnare a convenţiilor de garantare cu băncile interesate de participarea la Program, aşteptăm primele solicitări de garanţii pentru creditele acordate".

Sumele obţinute prin accesarea creditelor pot fi utilizate pentru decontarea cheltuielilor eligibile dintre care amintim cheltuielile pentru educaţie, cum ar fi plata cursurilor de specializare/calificare/pregătire profesională, taxele pentru studii aprofundate (master, doctorat, MBA etc.) la unităţi de învăţământ din România, plăţi pentru achiziţionarea cărţilor, rechizitelor, revistelor de specialitate, taxele de participare la manifestări ştiinţifice şi concursuri din România, costurile de transport pentru participarea la manifestări ştiinţifice din România sau din străinătate. Sunt eligibile şi cheltuielile de achiziţionare de calculatoare, laptop-uri, imprimante, softuri, plata chiriilor, a utilităţilor, locurile de cazare în cămine şcolare sau studenţeşti.

De asemenea, sunt eligibile plăţi precum taxe la grădiniţă, creşă sau şcoală privată din România, abonamente culturale la cinema, teatru, operă, bibliotecă, muzee, costurile publicării cărţilor sau al studiilor de specialitate, cheltuielile cu instrumente şi echipamente pentru prestaţiile culturale.

Tot prin Programul Investeşte în Tine pot fi acoperite cheltuieli pentru sănătate, cum ar fi costul medicamentelor, analizelor medicale, serviciilor dentare sau intervenţiilor chirurgicale care nu sunt acoperite de Fondul Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate sau de programele naţionale de sănătate publică. O altă parte a cheltuielilor eligibile prin program o constituie cheltuielile cu echipamentele sportive de uz personal şi abonamentele la activităţi sportive (fitness, înot etc.).

De asemenea, creditul Investeşte în Tine poate fi utilizat şi pentru a finanţa o parte din construcţia sau achiziţia unei locuinţe şi pentru modernizarea sau renovarea locuinţei.

Începând de astăzi, 15 octombrie 2018, programul este operaţional prin intermediul CEC Bank, urmând ca şi alte bănci să îşi anunţe participarea la Program.

 

* * *

 

Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii (FNGCIMM SA-IFN) este o instituţie financiară nebancară, cu capital de risc, înfiinţată în scopul facilitării accesului IMM-urilor la finanţări, prin acordarea de garanţii pentru instrumentele de finanţare contractate de la bănci comerciale sau din alte surse. FNGCIMM instrumentează programe guvernamentale destinate relansării economice, dezvoltării mediului de afaceri, precum şi creării şi susţinerii de locuri de muncă, funcţionând ca o societate comercială pe acţiuni, cu acţionar unic statul român, sub supravegherea prudenţială a Băncii Naţionale a României.

Garanţia FNGCIMM SA - IFN este de maxim 80% din valoarea împrumutului, fără a depăşi suma de 2,5 milioane euro/beneficiar şi se emite la solicitarea instituţiilor finanţatoare partenere, pentru finanţări aprobate, pe baza analizei documentelor prezentate de către finanţator.

FNGCIMM SA - IFN colaborează cu 30 instituţii financiare în baza unor convenţii de lucru. Garanţia FNGCIMM SA - IFN este cea mai lichidă garanţie, plătibilă în maxim 90 zile de la solicitarea de plată a finanţatorului, însoţită de documentaţia completă, faţă de minim 2 ani, durata medie de executare a unei ipoteci.

FNGCIMM SA - IFN asigură o acoperire teritorială naţională, răspunzând solicitărilor întreprinzătorilor prin toate cele 3 sucursale, 4 reprezentanţe şi 3 filiale. În baza apartenenţei sale la AECM (Asociaţia Europeană a Instituţiilor de Garantare - asociaţie ce reuneşte 47 de fonduri de garantare mutuale, private şi publice, bănci de dezvoltare şi fonduri de contragarantare din 23 de state membre ale UE, precum şi din Turcia, Serbia, Bosnia şi Herzegovina, Federaţia Rusă şi Kosovo), FNGCIMM funcţionează după reguli şi principii europene.

 

Direcţia Marketing, relaţii clienţi şi consiliere

AGROINFO / Aprobarea cuantumului plăților pe suprafață și a plafonului pentru sprijinul cuplat la ovine/caprine

agroinfo

În ședința de Guvern din 4 octombrie 2018 a fost aprobată hotărârea privind stabilirea pentru anul 2018 a cuantumului per hectar al plăţii unice pe suprafaţă, al plăţii redistributive şi a intervalelor de suprafaţă pentru care se acordă aceasta, al plăţii pentru practici agricole benefice pentru climă şi mediu, al plăţii pentru tinerii fermieri și a plafonului aferent schemei de sprijin cuplat pentru speciile ovine/caprine.

Prin adoptarea prezentei HG, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) va putea acorda începând cu 16 octombrie 2018 plăţi în avans în cadrul schemelor de plăţi directe din sectorul vegetal și zootehnic într-un procent conform reglementărilor comunitare în vigoare la data efectuării plăţilor în avans. 

Precizăm că plățile prevăzute în actul normativ se acordă potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020, în limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pentru anii 2018 şi 2019.

Prin acest act normativ au fost aprobate cuantumurile pentru plățile directe în sectorul vegetal, respectiv schema de plată unică pe suprafaţă (102,5 euro/ha), plata redistributivă pentru intervalele între 1 ha și 5 ha, inclusiv (5 euro/ha) și peste 5 ha şi până la 30 ha, inclusiv (50,3 euro/ha), plata pentru înverzire (58,2 euro/ha) și plata pentru tinerii fermieri (25,8 euro/ha). Aceste cuantumuri se pot majora sau diminua pentru încadrarea în plafonul financiar alocat, pe baza suprafețelor determinate.

Pentru speciile ovine/caprine, plățile directe pentru schema de sprijin cuplat au un plafon alocat de 56.100.000 euro.

Cuantumurile pentru plățile directe se calculează de către APIA prin raportarea plafoanelor la suprafețele determinate și la efectivul de animale eligibile.

Începând cu data de 1 decembrie 2018, APIA va efectua plățile corespunzătoare diferenței între plafonul financiar al fiecărei scheme prevăzute în prezentul act normativ și cuantumul calculat și acordat în avans în condițiile îndeplinirii de către beneficiari a tuturor criteriilor de eligibilitate.

Plățile se fac în lei, utilizând cel mai recent curs de schimb valutar stabilit de Banca Centrală Europeană anterior datei de 1 octombrie 2018 și publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C (4,6638 lei).

Aplicarea prevederilor prezentului act normativ va permite beneficiarilor plăților să-și elaboreze propriul plan de afaceri și programul de dezvoltare pe termen scurt, în condițiile cunoașterii nivelului sumelor pe care urmează să le primească.

Acordarea de plăţi în avans începând cu data de 16 octombrie 2018 va asigura fermierilor capitalul financiar necesar pentru derularea la timp și în cele mai bune condiții a activităţilor specifice agriculturii.

MMJS / Subvenții pentru angajatori, dar și pentru șomerii care se angajează

MMJS / Subvenții pentru angajatori, dar și pentru șomerii care se angajează

Guvernul a aprobat o Hotărâre prin care se modifică și se completează normele de aplicare a OUG 60/2018, care prevede acordarea de subvenții atât pentru angajatori, cât și pentru angajați.

Astfel, angajatorii care încheie un contract de ucenicie sau de stagiu, după caz, beneficiază, la cerere, pe întreaga perioadă de derulare a contractului de ucenicie/stagiu, de o sumă în cuantum de 2.250 lei/lună. Suma acordată anterior era de 1.125 lei, în cazul ucenicilor, și 1.350 lei, în cazul absolvenților.

De asemenea, angajatorii care încadrează tineri cu risc de marginalizare socială beneficiază lunar, pentru fiecare persoană din această categorie, de o sumă egală cu salariul de bază stabilit la data angajării tinerilor, dar nu mai mult de patru ori valoarea indicatorului social de referinţă în vigoare (în prezent ISR = 500 de lei, astfel că subvenția nu poate depăși 2.000 de lei).

În același timp, cuantumul primei de activare acordată șomerilor înregistrați care nu beneficiază de indemnizație de șomaj este majorat de la 500 lei la 1.000 lei, în situaţia în care se angajează cu normă întreagă, pentru o perioadă de cel puțin 3 luni. Astfel, prima de activare, în valoare de 1.000 de lei, se va plăti în două tranșe, 50% în luna următoare lunii în care s-a solicitat acordarea ei și 50% în luna următoare expirării perioadei de 3 luni de la angajare.

Menționăm că se mențin prevederile din celelalte hotărâri de Guvern care reglementează acordarea celorlalte subvenții pentru angajatori și angajați.

Serviciul Comunicare și Mass-Media

INSSE / Câştigul salarial mediu brut pe economie a fost în luna august 2018 de 4449 lei şi cel net de 2669 lei

INSSE / Câştigul salarial mediu brut pe economie a fost în luna august 2018 de 4449 lei şi cel net de 2669 lei

În luna august 2018, câştigul salarial mediu nominal brut a fost de 4449 lei, cu 1,4% mai mic decât în luna iulie 2018.

Câştigul salarial mediu nominal net a fost de 2669 lei, în scădere faţă de luna precedentă cu 39 lei (-1,4%).

Valorile cele mai mari ale câştigului salarial mediu nominal net s-au înregistrat în activităţi de servicii în tehnologia informaţiei (inclusiv activităţi de servicii informatice) (6319 lei), iar cele mai mici în hoteluri şi restaurante (1556 lei).

 

August 2018 comparativ cu August 2017

Comparativ cu luna august a anului precedent, câştigul salarial mediu nominal net a crescut cu 12,9%.

Câştigul salarial în raport cu evoluţia preţurilor de consum

Indicele câştigului salarial real  faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent a fost de 107,5%.

Indicele câştigului salarial real a fost de 98,3% pentru luna august 2018 faţă de luna precedentă.

Faţă de luna octombrie 1990, indicele câştigului salarial real a fost de 191,6%, cu 3,4 puncte procentuale mai mic faţă de cel înregistrat în luna iulie 2018.

 

August 2018 comparativ cu Iulie 2018

În luna august 2018, în majoritatea activităţilor din sectorul economic , nivelul câştigului salarial mediu net a fost mai mic decât în luna iulie 2018, ca urmare a acordării în lunile precedente de premii ocazionale (prime trimestriale, anuale, de vacanţă ori pentru performanţe deosebite), drepturi în natură şi ajutoare băneşti, sume din profitul net şi din alte fonduri (inclusiv tichete de masă şi tichete cadou). De asemenea, scăderile câştigului salarial mediu net au fost cauzate de nerealizările de producţie ori încasările mai mici (funcţie de contracte/proiecte ori ca urmare a concediilor de odihnă când nu se acordă tichete de masă şi alte drepturi salariale).

Cele mai semnificative scăderi ale câştigului salarial mediu net s-au înregistrat după cum urmează:

  • cu 17,1% în extracţia cărbunelui superior şi inferior;
  • între 5,0% şi 8,0% în fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor şi semiremorcilor, depozitare şi activităţi auxiliare pentru transport, alte activităţi industriale n.c.a., producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat, activităţi de asigurări, reasigurări şi ale fondurilor de pensii (cu excepţia celor din sistemul public de asigurări sociale), extracţia minereurilor metalifere, fabricarea produselor din cauciuc şi mase plastice;
  • între 3,5% şi 5,0% în intermedieri financiare (cu excepţia activităţilor de asigurări şi ale fondurilor de pensii), tăbăcirea şi finisarea pieilor (inclusiv fabricarea articolelor de voiaj şi marochinărie, harnaşamentelor şi încălţămintei; prepararea şi vopsirea blănurilor), fabricarea produselor din tutun, captarea, tratarea şi distribuţia apei, activităţi de servicii în tehnologia informaţiei (inclusiv activităţi de servicii informatice), activităţi auxiliare intermedierilor financiare, activităţi de asigurare şi fonduri de pensii.

Creşterile câştigului salarial mediu net faţă de luna precedentă s-au datorat acordării de prime ocazionale (premii trimestriale, anuale, de vacanţă ori pentru performanţe deosebite), drepturi în natură şi ajutoare băneşti, sume din profitul net şi din alte fonduri (inclusiv tichete de masă şi tichete cadou). De asemenea, câştigurile salariale medii nete din luna august au fost mai mari comparativ cu luna precedentă ca urmare a realizărilor de producţie ori încasărilor mai mari (funcţie de contracte/proiecte), cât şi ca urmare a disponibilizării de personal cu câştiguri salariale mici în unele activităţi economice.

Cele mai semnificative creşteri ale câştigului salarial mediu net s-au înregistrat după cum urmează:

  • cu 5,2% în telecomunicaţii, respectiv cu 4,9% în activităţi de editare;
  • între 2,0% şi 3,5% în fabricarea produselor farmaceutice de bază şi a preparatelor farmaceutice, fabricarea băuturilor, fabricarea produselor de cocserie şi a produselor obţinute din prelucrarea ţiţeiului, fabricarea substanţelor şi a produselor chimice, tranzacţii imobiliare, transporturi pe apă, transporturi aeriene.

În sectorul bugetar  s-au înregistrat uşoare scăderi ale câştigului salarial mediu net faţă de luna precedentă în învăţământ (-2,0%, ca urmare a reducerii sumelor reprezentând plata cu ora a cadrelor didactice pe perioada vacanţei şcolare), respectiv sănătate şi asistenţă socială (-0,5%). Câştigul salarial mediu net din administraţia publică a crescut cu 1 leu comparativ cu luna precedentă.

ANAF a actualizat Ghidul caselor de marcat

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a actualizat, pe site-ul instituţiei, "Ghidul cu privire la înregistrarea informaţiilor privind aparatele de marcat electronice fiscale, precum şi la emiterea Certificatului de atribuire a numărului unic de identificare - în etapa preoperaţionalizare Registru".

Acest ghid este publicat pe site-ul Agenţiei la secţiunile:

a) Asistenţă contribuabili, rubrica ,,Ghiduri curente,,

b) Servicii on-line, rubrica ,,Aparate electronice de marcat fiscale,,

Ghidul a fost completat prin introducerea unui subcapitol unde se regăseşte exemplificată modalitatea de accesare a serviciului Spaţiul Privat Virtual pentru transmiterea Formularului C801, din cadrul secţiunii Depunere Declaraţii.

De asemenea, au fost introduse clarificări privind fiscalizarea aparatelor de marcat electronice fiscale precum şi precizări referitoare la aparatele de marcat electronice fiscale adaptate.

Reamintim că documentele necesare solicitării şi atribuirii numărului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice pot fi depuse online prin intermediul Spaţiului Privat Virtual. Dacă se utilizează această facilitate oferită de ANAF, în colaborare cu Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul MFP, operatorii economici pot obţine certificatul în cel mult trei minute.

MFP: Bonificaţie de 10% pentru plata anticipată a unor obligaţii fiscale

MFP: Bonificaţie de 10% pentru plata anticipată a unor obligaţii fiscale

Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență iniţiată de Ministerul Finanţelor Publice care prevede mai multe măsuri pentru încurajarea conformării voluntare la plată a contribuabililor

Astfel, în domeniul impozitului pe venit şi al contribuţiilor sociale se va acorda o bonificaţie de 10% pentru plata anticipată a unor obligaţii fiscale, atât pentru cele aferente anului 2017, cât şi pentru cele aferente anilor anteriori.

În perioada următoare, ANAF va emite notificări către contribuabili, cu termen de plată 30 iunie 2019.

Contribuabilii care vor primi, în perioada următoare, decizii de impunere pentru definitivarea impozitului pe venit sau a CAS aferente anilor fiscali precedenţi, vor beneficia de bonificaţia de 10% dacă îşi achită obligaţiile până la 15 decembrie 2018.

Bonificaţia acordată la plata CAS se suportă de la bugetul de stat.

Contribuabilii care vor primi decizii de impunere pentru definitivarea CASS aferentă anilor fiscali precedenţi, la începutul anului 2019, au acelaşi termen de plată - 30 iunie 2019 - şi vor beneficia de bonificaţia de 10% dacă-şi achită obligaţiile până la 31 martie 2019.

Free Joomla templates by Ltheme