Legea prin care cresc taxele locale a fost publicată în Monitorul Oficial

Legea prin care cresc taxele locale a fost publicată în Monitorul Oficial

Legea privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice, act normativ care prevede și creșterea taxelor locale, a fost publicată luni în Monitorul Oficial.

Pentru această lege Guvernul și-a angajat răspunderea în plenul reunit al celor două Camere ale Parlamentului în data de 1 septembrie și pe 9 septembrie legea a fost transmisă pentru promulgare președintelui. După asumarea răspunderii Guvernului, pe 8 septembrie, proiectul a fost contestat la CCR de AUR.

Ulterior, Curtea Constituțională l-a declarat parțial neconstituțional. Concret, CCR a stabilit că este neconstituțională o prevedere referitoare la testarea funcționarilor publici cu testul poligraf.

Legea a fost modificată în Parlament și adoptată pe 18 noiembrie, însă proiectul a fost din nou contestat la CCR.

Detalii aici https://agerpres.ro/politic/2025/12/15/legea-prin-care-cresc-taxele-locale---publicata-in-monitorul-oficial--1512184

Noutățile referitoare la declararea și plata contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice aflate în întreținerea unei persoane asigurate

Noutățile referitoare la declararea și plata contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice aflate în întreținerea unei persoane asigurate

Prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare au fost aduse o serie de modificări cu privire la contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS).

Una dintre modificările legislative vizează eliminarea din categoria persoanelor exceptate de la plata CASS a persoanelor fizice aflate în întreținerea unei persoane asigurate, respectiv soțul, soția și părinții fără venituri proprii.

În contextul acestor modificări, începând cu data de 1 august 2025, persoanele fizice care realizează venituri din: salarii și asimilate salariilor, pensii, activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III din Codul fiscal, cedarea folosinței bunurilor, activități agricole, silvicultură și piscicultură, investiții, alte surse etc. pentru care datorează CASS pot opta pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, pentru persoanele aflate în întreținere, respectiv soțul, soția și părinții fără venituri proprii.

CASS datorată de persoanele fizice care optează, pentru fiecare persoană pentru care se exercită opțiunea, se determină prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul, reprezentând valoarea a 6 salarii de bază minime brute pe țară, în vigoare la data de 1 ianuarie a anului în care se exercită opțiunea.

Opțiunea se exercită oricând în cursul anului, prin depunerea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice - formular 212, în care se evidențiază contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată. Formularul 212 a fost aprobat prin Ordinul președintelui ANAF nr. 1929/2025.

Formularul se poate descarca la următorul link: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/declaratie_unica.html.

Persoanele fizice care optează pentru plata CASS pentru persoanele aflate în întreținere completează Capitolul II - Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuției pentru anul 2025', Secțiunea 2 'Date privind CASS datorată de către persoanele fizice pentru persoanele aflate în întreținere potrivit art.182^1 din Codul fiscal'.

Recomandăm completarea cu atenție a Capitolul II - Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuției pentru anul 2025', din formularul 212 'Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice', întrucât opțiunea exercitată este definitivă și generează obligația de plată a CASS.

Plata CASS datorată pentru fiecare persoană pentru care se exercită opțiunea se efectuează în 2 tranșe, după cum urmează:
a) 25% din contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată, la data depunerii declarației prin care se exercită opțiunea;
b) 75% din contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui în care s-a exercitat opțiunea.

Precizăm că, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1506/2024, începând cu data de 1 ianuarie 2025, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, fără a include sporuri și alte adaosuri, este în suma de 4.050 lei lunar.

Ca urmare, pentru anul 2025, baza de calcul pentru stabilirea CASS este de 24.300 lei (6 x 4.050 lei), iar CASS datorată este de 2.430 lei.

Deci, persoana care optează pentru plata CASS pentru persoanele aflate în întreținere datorează 2.430 lei pentru fiecare persoană pentru care a exercitat opțiunea.
Plata CASS datorată în sumă de 2.430 lei se va efectua în două tranșe. Prima tranșă în sumă de 608 lei se efectuează la data depunerii formularului 212, iar a doua tranșă în sumă de 1.822 lei se efectuează până la data de 25 mai 2026. Plata se poate face și integral.

Declarația se depune, împreună cu anexele completate, dacă este cazul, astfel:
a) prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv:
- prin intermediul serviciului 'Spațiul privat virtual' (SPV);
- pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnătură electronică calificată.
b) în format letric, direct la registratura organului fiscal sau prin poștă, cu confirmare de primire. Data depunerii declarației în format hârtie este data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poștă, după caz.

Contribuabilii care nu dețin un calculator personal sau nu dispun de o conexiune la Internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unităților fiscale, cu ajutorul cărora pot efectua următoarele operațiuni:
- înregistrarea în cadrul serviciului Spațiul Privat Virtual;
- completarea Declarației Unice;
- depunerea Declarației Unice.

Lista sediilor unităților fiscale în care sunt puse la dispoziția contribuabililor calculatoare destinate auto-servirii se regăsește pe portalul www.anaf.ro, la secțiunea Asistență contribuabili - Servicii oferite contribuabililor.

De asemenea, contribuabilii pot solicita sprijin și funcționarilor din cadrul organelor fiscale locale, în cadrul cărora există personal special instruit pentru a acorda îndrumare și asistență pentru depunerea Declarației unice.

Contribuabilii își pot îndeplini obligațiile de plată prin următoarele modalități:
- cu cardul bancar sau numerar la casieriile Trezoreriei Statului pe raza cărora aceștia își au domiciliul fiscal;
- on-line, cu cardul, prin intermediul Spațiului Privat Virtual sau al platformei Ghiseul.ro;
- prin virament bancar;
- cu mandat poștal, prin intermediul oficiilor poștale.

Informații suplimentare pot fi obținute:
- accesând portalul www.anaf.ro, secțiunea Asistență contribuabili - Servicii oferite contribuabililor - Ghiduri curente și alte materiale informative;
- telefonic, la numărul 031.403.91.60;
- la structurile de asistență pentru contribuabili din cadrul unităților fiscale teritoriale.

Totodată, menționăm faptul că, în ceea ce privește calitatea de asigurat, pe site-ul CNAS, www.cnas.ro, este publicată o informare referitoare la modificările legislative privind asigurările sociale de sănătate prevăzute de Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare care poate fi vizualizată la următorul link: https://cnas.ro/2025/08/01/informare-principalele-noutati-privind-asigurarile-sociale-de-sanatate-prevazute-in-legea-nr-141-2025/.

Informare privind modificări legislative aduse prin Legea nr. 141/25.07.2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare

Informare privind modificări legislative aduse prin Legea nr. 141/25.07.2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare

Administrația Județeană a Finanțelor Publice Călărași informează contribuabilii că începând cu data de 1 august 2025, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr.141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare (Monitorul Oficial nr. 699 din 25 iulie 2025), nu se mai regăsesc în categoria persoanelor exceptate de la plata CASS:

- soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate;

- persoanele ale căror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990, privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr.51/1993 precum și prin alte legi speciale, care sunt menționate la art.154, alin.(1) lit.d) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările si completarile ulterioare;

- persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj sau, după caz, de alte drepturi de protecţie socială care se acordă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, potrivit legii, pentru aceste drepturi băneşti;

- persoanele care se află în concediu de acomodare, potrivit Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în concediu pentru creşterea copilului potrivit prevederilor art. 2 şi art. 31 din O.U.G. nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare, pentru drepturile băneşti acordate de aceste legi;

- persoanele fizice care beneficiază de ajutor social potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, pentru aceste drepturi băneşti;

- personalul monahal al cultelor recunoscute, aflat în evidenţa Secretariatului de Stat pentru Culte;

Potrivit dispozițiilor OPANAF nr.1929/30.07.2025 (MO nr.713/31.07.2025), în declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice , la Capitolul II a fost introdusă Secțiunea 2 - Date privind CASS datorată de către persoanele fizice pentru persoanele aflate în întreținere potrivit art.182^1 ,iar declaratia unică se completează pentru una sau mai multe persoane aflate în întreținerea contribuabilului, respectiv soțul, soția și părinții fără venituri proprii.

Pot opta pentru asigurarea persoanelor aflate în întreținere la sistemul public de sănătate, persoanele fizice care realizează venituri din: salarii și asimilate salariilor, pensii, activități independente, drepturi de proprietate intelectuale, din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III din Codul Fiscal, cedarea folosinței bunurilor, activități agricole, silvicultură și piscicultură, investiții, venituri din alte surse, indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, acordate în baza art. 2 alin. (1) lit. a) şi b) din OUG nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, aferente concediilor medicale pentru codurile de indemnizaţie 01, 07 şi 10, indemnizaţii de şomaj acordate potrivit Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările ulterioare, indemnizaţii lunare acordate potrivit art. 50 alin. (1) din Legea nr. 273/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv potrivit art. 2 alin. (1) şi art. 31 alin. (2) din OUG nr. 111/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare, ajutorul de incluziune şi ajutorul pentru familia cu copii acordate potrivit Legii nr. 196/2016, cu modificările şi completările ulterioare, drepturi băneşti acordate potrivit actelor normative prevăzute la art. 153 alin. (1) lit. f^9). din Codul Fiscal.

Pentru anul 2025, în situația de mai sus, CASS datorată se determină prin aplicarea cotei de 10% la valoarea a 6 salarii minime brute pe țară în vigoare la 01.01.2025 (6 X 4.050 lei), rezultând un CASS de plată de 2.430 lei .

Persoanele fizice aflate în întreținere, dobândesc calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate de la data depunerii declaraţiei unice , iar calitatea de asigurat încetează la expirarea a 12 luni de la data depunerii declaraţiei unice.

Plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate pentru fiecare persoană pentru care se exercită opţiunea, în sumă de 2.430 lei în anul 2025, se efectuează în 2 tranşe, astfel:

a) 25% din CASS datorată, la data depunerii declaraţiei unice prin care se exercită opţiunea;

b) 75% din CASS datorată, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui în care s-a exercitat opţiunea."

Calitatea de asigurat pentru soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate, încetează la data de 1 septembrie 2025, dacă nu obţin până la această dată calitatea de asigurat în condițiile prevăzute la art.182^1 din Codul Fiscal, cu modificările si completările ulterioare, la care s-a făcut referire la alineatele anterioare.

De asemenea, persoanele fizice care nu realizează venituri și nu se încadrează în categoriile de persoane exceptate de la plata CASS, pot opta pentru asigurarea la sistemul public de sănătate în cursul anului 2025, prin completarea Capitolului II, Sectiunea 1 din declarația unică. CASS datorată este în sumă de 2.430 de lei, iar modalitatea de plată a CASS se efectuează în 2 tranșe de 25% la data depunerii declaraţiei unice și 75% până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui în care s-a exercitat opţiunea.

Baza legală:

- Legea nr.227/2015 prvind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare;

- Legea nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificăeile și completările ulterioare;

-Legea nr. 141/25.07. 2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare;

-OPANAF nr. 1929/2025 pentru modificarea OPANAF nr. 7.015/2024 pentru aprobarea modelului, conținutului , modalității de depunere și de gestionare a formularului (212);

Lista seminariilor web pentru luna august, publicată pe portalul ANAF

Lista seminariilor web pentru luna august, publicată pe portalul ANAF

Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat pe portalul propriu, la rubrica Asistență contribuabili/Servicii oferite contribuabililor, lista seminariilor web care se vor desfășura în luna august 2025 (link aici https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/intalniri.htm)

Specialiștii Agenției vor susține, în premieră, un webinar dedicat sistemului informatic PATRIMVEN, prin care vor clarifica aspecte privind înrolarea autorităților/instituțiilor publice și de interes public (4 august, ora 11.00).

Temele din luna august sunt diverse și de interes:

- Tratamentul fiscal și modul de declarare a veniturilor realizate de persoanele fizice din prestarea activităților de asistență medicală/stomatologică (1 august, ora 10.00);

- Tratamentul fiscal aplicabil veniturilor realizate din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal (6 august, ora 10.00);

- Regimul fiscal al dividendelor (13 august, ora 09.30);

- Regimul fiscal la cheltuielile de sponsorizare și redirecționarea din impozitul pe profitul anual (19 august, ora 11.00);

- Tratamentul fiscal, din punct de vedere al TVA, al achizițiilor de autovehicule (21 august, ora 12.00);

- Înregistrarea persoanelor juridice române în scopuri de TVA, conform art. 316 alin. 1 din Codul Fiscal (28 august, ora 11.00).

Durata webinariilor este de două ore.

Înscrierea este facilă, direct pe portal, și se poate efectua până la data şi ora începerii webinariilor, în limita locurilor disponibile, de maximum 500 de participanți.

30 IUNIE 2025 - Termenul pentru depunerea  Formularului D406 – Declarația informativă SAF-T

30 IUNIE 2025 - Termenul pentru depunerea Formularului D406 – Declarația informativă SAF-T

Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Ploiești aduce la cunoștința contribuabililor faptul că până la data de 30 iunie 2025 trebuie depus Formularul D406 - Declaraţia informativă SAF-T, de către următoarele categorii de contribuabili:

- Contribuabilii care nu sunt încadraţi la data de 31 decembrie 2021 în categoria marilor contribuabili sau a contribuabililor mijlocii, denumiţi generic contribuabili mici, pentru alte informaţii decât cele   privind secţiunile "Stocuri" şi "Active";

- Contribuabilii nerezidenţi înregistraţi doar în scop de TVA în România pentru alte informaţii decât cele privind secţiunile "Stocuri" şi "Active";

- Contribuabilii care la data de 31 decembrie 2021 erau încadraţi în categoria marilor contribuabili, iar începând cu data de 1 ianuarie 2022 sunt încadraţi în categoria   contribuabililor mijlocii sau mici pentru alte informaţii decât cele privind secţiunile "Stocuri" şi "Active".

Contribuabilii/plătitorii beneficiază de o perioadă de graţie de:

- 6 (şase) luni pentru prima raportare, respectiv cinci (cinci) luni pentru a doua raportare, 4 (patru) luni pentru a treia raportare, 3 (trei) luni pentru a patra raportare, 2 (două) luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligaţia de transmitere lunară a fişierului SAF-T;

- 3 (trei) luni pentru prima raportare, pentru contribuabilii care au obligaţia de transmitere trimestrială a fişierului SAF-T.

Perioada de graţie se calculează pornind de la ultima zi a perioadei de raportare pentru care aceasta se acordă, când obligaţia de transmitere devine efectivă pentru respectivul contribuabil.

Astfel, contribuabilii/plătitorii nu sunt sancţionaţi contravenţional, conform prevederilor art. 337^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, dacă depun Declaraţia informativă D406 validă în termenul maxim prevăzut la pct. 1 de mai sus.

Baza legală:

- Ordinul Președintelui ANAF nr. 1783/2021 privind natura informaţiilor pe care contribuabilul / plătitorul trebuie să le declare prin fişierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura şi condiţiile de transmitere, precum şi termenele de transmitere şi data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fişierul standard de control fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

Free Joomla templates by Ltheme