Măsuri pentru susținerea mediului de afaceri și eliminarea unor inechități sociale

Guvernul a modificat și completat Codul fiscal, printr-o ordonanță de urgență adoptată în ședința de astăzi, în scopul implementării măsurilor din domeniul fiscal cuprinse în Programul de Guvernare aprobat de Parlament în 4 ianuarie 2017.

Setul de măsuri introduse prin actul normativ vizează susținerea mediului de afaceri, prin încurajarea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor, precum și prin stimularea activității de inovare, cercetare și dezvoltare. Rezultatele urmărite prin aplicarea acestor decizii sunt: crearea de noi locuri de muncă, încurajarea capitalului autohton, atragerea investiţiilor străine directe, mai ales în sectoarele cu valoare adăugată ridicată, investirea în infrastructură şi în fabrici noi, dezvoltarea capacităţilor de producţie, astfel încât să se creeze premisa unei creşteri economice sustenabile.

Astfel, pentru societățile care în prezent desfășoară exclusiv activitate de inovare, cercetare - dezvoltare, definită potrivit legii, facilitatea de scutire de la plata impozitului pe profit se aplică în primii 10 ani de activitate. De asemenea, pentru contribuabilii nou înființați care desfășoară exclusiv activitate de inovare, cercetare - dezvoltare, definită potrivit legii, facilitatea se acordă pe o perioadă de 10 ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat.

Prin această măsură, se urmărește stimularea desfășurării activităților de inovare și cercetare-dezvoltare, cu efecte directe asupra menținerii în țară a forței de muncă specializate, valorizând astfel potențialul uman de care dispune România, cu specializări în diferitele domenii de activitate.

O astfel de măsură se înscrie, de asemenea, în obiectivele generale strategice în domeniul cercetării, dezvoltării și inovării, respectiv:

   creșterea competitivității economiei românești prin inovare;

   creșterea contribuției românești la progresul cunoașterii;

   creșterea rolului științei în societate

În prezent, contribuabilii care desfășoară exclusiv activitate de inovare, cercetare - dezvoltare, definită potrivit legii, sunt obligaţi la plata unui impozit pe profit în cotă de 16% aplicat asupra rezultatului fiscal obținut din aceste activități.

Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor

În ceea ce privește „Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor”, ordonanța de urgență aduce următoarele elemente de noutate. În primul rând, majorează limita veniturilor realizate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent de la 100.000 euro la 500.000 euro, modificând astfel una dintre condițiile ce trebuie îndeplinite de persoanele juridice române pentru încadrarea în definiția microîntreprinderii.

De asemenea, în vederea stimulării creării de noi locuri de muncă și pentru așezarea echitabilă a sarcinii fiscale între microîntreprinderi, se stabilește o cotă de impozitare de 1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulți salariați și se abrogă cota actuală de 2% pentru microîntreprinderile care au un salariat.

Totodată, actul normativ conține reguli tranzitorii pentru persoanele juridice române, plătitoare de impozit pe profit, care la data de 31 decembrie 2016 îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru încadrarea în definiția microîntreprinderii și care sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor începând cu data de 1 februarie 2017.

În prezent, sistemul de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor prevede cote de impozitare diferite în funcție de numărul de salariați.

Impozitul pe venit

O altă măsură constă în eliminarea impozitului pe venit datorat de persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor ca urmare a desfăşurării activităţilor cu caracter sezonier, în baza contractului individual de muncă, încheiat pe durată determinată.

Măsura propusă are ca efect dezvoltarea unui capital uman calificat.

De asemenea, măsura are scopul să fidelizeze forța de muncă autohtonă, prin stabilitatea raporturilor contractuale de muncă și diminuarea migrării personalului specializat pentru aceste activități, cu un impact semnificativ în plan social.

Totodată, se modifică modalitatea de stabilire a impozitului pe venit datorat pentru veniturile obținute din transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, astfel:

   Se introduce un plafon neimpozabil în cazul veniturilor obținute ca urmare a transferului dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, în sumă de 450.000 lei;

   Peste această sumă, impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 3% la diferența dintre valoarea declarată de părți și suma neimpozabilă de 450.000 lei.

Decizia are scopul încurajării vânzării imobilelor, ceea ce permite creșterea industriei construcțiilor, orientată spre construcția de locuințe.

În prezent, la transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, contribuabilii datorează un impozit care se calculează astfel:

· Pentru construcţiile de orice fel cu terenurile aferente acestora, precum şi pentru terenurile de orice fel fără construcţii, dobândite într-un termen de până la 3 ani inclusiv:

o   3% până la valoarea de 200.000 lei inclusiv;

o   peste 200.000 lei, 6.000 lei + 2% calculate la valoarea ce depăşeşte 200.000 lei inclusiv;

· Pentru imobilele descrise mai sus, dobândite la o dată mai mare de 3 ani:

o   2% până la valoarea de 200.000 lei inclusiv;

o   peste 200.000 lei, 4.000 lei + 1% calculat la valoarea ce depăşeşte 200.000 lei inclusiv.

     Un alt element de noutate constă în deducerea de la calculul impozitului pe veniturile din salarii și asimilate salariilor a contravalorii serviciilor medicale furnizate sub formă de abonament, servicii medicale preplătite pe care furnizorii le oferă în mod direct abonaţilor şi nu prin intermediul asigurătorilor, în afara serviciilor din pachetul de servicii medicale de bază din sistemul de asigurări sociale de sănătate, suportate de angajaţi, pe lângă primele de asigurare voluntară de sănătate (conform Legii nr. 95/2006, republicată), în limita echivalentului în lei al sumei de 400 euro anual.

Contribuții sociale obligatorii

Potrivit ordonanței de urgență, se introduce excepția potrivit căreia, persoanele care realizează venituri din investiţii şi/sau din alte surse nu datorează contribuție de asigurări sociale de sănătate pentru aceste venituri dacă, în cursul anului fiscal realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, venituri din pensii, venituri din activităţi independente, venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din asocierea cu o persoană juridică sau venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură.

Totodată, se elimină plafonul reprezentând valoarea sumei echivalente cu cinci câştiguri salariale medii brute, aferentă bazei lunare de calcul a contribuțiilor de asigurări sociale, în cazul persoanelor care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor. De asemenea, se elimină plafonul maxim al bazei lunare de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate, reprezentând contravaloarea a cinci câştiguri salariale medii brute, prevăzut în cazul veniturilor din salarii şi asimilate salariilor, investiţii și din alte surse. Astfel, contribuția de asigurări sociale de sănătate se datorează asupra venitului realizat.

Astfel, se urmărește eliminarea inechităților privind plata contribuțiilor în procente egale, pentru toți salariații, prin renunțarea la actualele plafoane privind contribuțiile de asigurări sociale și contribuțiile de asigurări sociale de sănătate.

         Pe lângă măsurile fiscale introduse au fost reglementate și măsuri tehnice de corelare a acestora cu cadrul normativ în vigoare.

Bursa locurilor de muncă de la Oltenița

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Călărași organizează marți, 10 ianuarie 2017, bursa locurilor de muncă la cererea angajatorului G4S Secure Solutions București. Acțiunea se va desfășura începând cu ora 10.00, la sediul Agenţiei Locale pentru Ocuparea Forței de Muncă din Olteniţa (ALOFM Oltenița), str. Argeșului nr.111.

Sunt disponibile 40 de locuri de muncă pentru meseria de agent de securitate, astfel, invităm la bursa locurilor de muncă persoanele aflate în evidența instituției noastre, atât persoane calificate în meseria pentru care se organizează bursa cât și persoane necalificate care se pot califica ulterior la locul de muncă.

Beneficii oferite de angajatorul G4S Secure Solutions București:

      Salariu extrem de motivant

      Transportul gratuit în obiective

      Plata salariului la timp

      Siguranța locului de muncă

      Bonusuri de performanță etc.

Persoanele interesate sunt așteptate la sediul Agenției Locale pentru Ocuparea Forței de Muncă Oltenița din str. Argeșului nr. 111, începând cu ora 10.00.

Pentru mai multe detalii persoanele sunt rugate să contacteze ALOFM Oltenița la telefon: 0242/51.51.50, fax: 0242/51.51.31.

Compartimentul Comunicare, Secretariatul Consiliului Consultativ și EURES

       

ANAF rambursează TVA de peste 760 de milioane de lei

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) rambursează, în luna decembrie, TVA în valoare de 763,57 milioane de lei.

Suma include, în ordinea vechimii, toate deconturile de TVA soluţionate prin decizii de rambursare înregistrate până la 23.10.2016. Deconturile aferente operaţiunilor de import au fost soluţionate până la 25.11.2016. Dintr-un total de 665,34 mil. de lei, 39,76 mil. de lei se compensează şi 625,58 mil. de lei se restituie. Deconturile cu compensare integrală au o valoare totală de 43,26 mil. de lei, iar deconturile cu compensare parțială totalizează 54,97 mil. de lei.

În cazul compensărilor totale sau parţiale se soluţionează toate deconturile pentru care s-a emis decizia de rambursare. Pentru sumele de restituit, care reprezintă 625,58 mil. de lei, plata efectivă a fost programată în două tranșe:

- 13 decembrie: 258,45 mil. de lei;

- 28 decembrie: 367,13 mil. de lei.

Fonduri majorate pentru subvenția motorinei utilizată în agricultură

Sprijinul acordat în acest an agricultorilor pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură va fi mai mare după ce Guvernul a majorat astăzi cu peste 118 milioane lei (de la 647,24 milioane lei la 765,32 milioane lei) fondurile destinate acestei scheme de ajutor de stat.

Decizia a fost luată prin Hotărâre adoptată de Guvern, iar sprijinul se acordă agricultorilor, sub formă de rambursare, prin aplicarea unei rate reduse de impozitare a motorinei utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în sectoarele vegetal, zootehnic și îmbunătățiri funciare.

Majorarea sumei permite plata integrală a acestui sprijin destinat agricultorilor pentru diminuarea costurilor de producție, conform situației centralizatoare realizată de Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură (APIA).

Fondurile alocate suplimentar se asigură de la bugetul de stat, în limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2016.

Informații suplimentare:

Schema de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură a fost aprobată în 2014 (prin Hotărârea Guvernului 1174/ 2014). Valoarea maximă a schemei de ajutor de stat pentru perioada de aplicare 2014-2020 este de 3.334 miliarde de lei.

Schema de ajutor de stat a fost elaborată în baza Regulamentului (UE) nr.651/2014 al Comisiei de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat și este exceptată de la obligația notificării către CE.

Pentru anul 2015, suma alocată de la buget pentru plata ajutorului de stat a fost de 377,4 milioane lei.

Pentru anul 2016, suma alocată inițial din bugetul Ministerului Agriculturii a fost de 338,819 milioane lei, în ședința din 5 octombrie a fost majorată de Guvern la 647,249 milioane lei, iar în ședința de astă la 765,32 milioane lei.

Biroul de presă al Guvernului

1.189 locuri de muncă vacante în Spaţiul Economic European

Angajatorii din Spaţiul Economic European oferă, prin intermediul reţelei EURES România, 1.189 locuri de muncă vacante, după cum urmează:

Spania – 6 locuri de muncă: 5 șofer TIR internațional, 1 maseur;

Portugalia – 300 locuri de muncă: 280 culegător de zmeură, 20 șef de echipă;

Italia – 280 locuri de muncă: 150 asistent medical, 100 infirmier, 30 îngrijitor persoane;

Malta – 200 locuri de muncă: 200 șofer autobuz și tramvai;

Germania – 107 locuri de muncă: 1 tâmplar (alternativ dulgher), 15 electrician în construcții, 1 zugrav-vopsitor, 3 operator stivuitor, 3 electrician, 3 mecanic auto, 2 sudor, 3 montator tâmplărie din aluminiu, 1 șofer profesionist, 1 casier, 1 șef de schimb, 1 manager adjunct restaurant, 1 personal în domeniul gastronomiei de sistem, 3 bucătar, 1 chef de rang, 2 personal servire client, 1 asistent medical geriatrie, 11 asistent medical, 2 măcelar, 3 faianțar, 2 personal pentru curățenie, 5 lucrător în metalurgie, 1 sudor MAG, 2 mecanic industrial, 2 lucrător în depozit, 2 comisionar, 4 operator stivuitor, 1 specialist IT, 1 laborant, 2 lucrător în producție, 1 commis de cuisine, 1 dulgher, 1 inginer construcții civile, 10 șofer de autobuz, 2 tinichigiu, 1 țiglar, 10 mecanic de locomotivă;

Marea Britanie – 102 locuri de muncă: 100 îngrijitor persoane, 2 asistent medical;

Republica Cehă – 71 locuri de muncă: 30 șofer autobuz, 15 șlefuitor/pilitor, 10 șofer profesionist camion (Europa), 5 electrician auto, 5 mecanic auto, 3 inginer mecanic, 2 cercetător postdoctoral, 1 tehnician în electronică;

Slovacia – 39 locuri de muncă: 30 șofer autocamion transport internațional, 7 îngrijitor persoane/infirmier, 2 operator mecanic;

Austria – 20 locuri de muncă: 10 lucrător forestier, 10 zugrav;

Ungaria – 15 locuri de muncă: 5 muncitor în prelucrarea lemnului, 5 muncitor în prelucrarea produselor din carne, 4 agent de curățenie, 1 șef de schimb;

Bulgaria – 10 locuri de muncă: 10 operator în industria și prelucrarea lemnului;

Irlanda – 21 locuri de muncă: 10 crescători de animale pentru producția de lapte și carne, 11 Ciontolitor transator carne;

Croația – 10 locuri de muncă: 10 muncitor în construcții;

Norvegia – 6 locuri de muncă: 2 brutar, 2 patiser, 1 ambalator și asistent panificație, 1 șofer distribuitor;

Franța – 1 loc de muncă : 1 lucrător hotelier;

Polonia – 1 loc de muncă: 1 consultant client cu cunoștințe de limba română;

Persoanele interesate să ocupe un loc de muncă pot viziona ofertele accesând www.eures.anofm.ro, sau se pot prezenta la sediul AJOFM Călărași, unde consilierul EURES îi poate îndruma.

Compartimentul Comunicare, Secretariatul Consiliului Consultativ și EURES

Free Joomla templates by Ltheme
ARENAMEDIA.RO utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care arenamedia.ro prelucreaza datele cu caracter personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de confidențialitate.