Ziua Mondială a Obezităţii - 39 milioane de copii sunt obezi. Află ce mănânci!

Ziua Mondială a Obezităţii - 39 milioane de copii sunt obezi. Află ce mănânci!

Astăzi, 4 martie, marcăm Ziua Mondială a Obezităţii, ce are ca scop conştientizarea în rândul consumatorilor cu privire la orientarea către un stil de viaţă sănătos bazat pe o alimentaţie echilibrată, mai ales din perspectiva unei creşteri accelrate, la nivel mondial şi european, a ratei de obezitate şi supraponderalitate., anunță InfoCons.

“Conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, rata obezităţii s-a triplat din 1975 şi până în prezent. În anul 2016, mai mult de 1.9 miliarde de adulţi cu vârsta cuprinsă între 18 ani şi peste, erau supraponderali, dintre aceştia, mai mult de 650 milioane persoane erau obeze. Altfel spus, în anul 2016, 39% din adulţii cu vârsta de peste 18 ani erau supraponderali, în timp ce 13% erau obezi. În anul 2016, 340 milioane de copii şi adolescenţi cu vârste cuprinse între 5 şi 19 ani, au fost încadraţi în categoria supraponderalilor sau obezilor.

Datele din 2020 arată că 39 milioane de copii cu vârste cuprinse sub 5 ani au fost caracterizaţi ca fiind supraponderali sau obezi. Supraponderalitatea şi obezitatea cauzează mai multe decese la nivel mondial decât subponderalitatea. La nivel global, există mai mulţi oameni obezi decât subponderali, conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Cu ajutorul Aplicaţiei Gratuite InfoCons, consumatorii pot alege ei pentru ei, ce mănâncă, printr-o simplă scanare a codului de bare, în urma căreia afla instant direct pe telefonul mobil:

- Afişarea instantă a informaţiilor de pe etichetele produselor agroalimentare în limba selectată Ingredientele din produsul scanat, Numărul şi tipul aditivilor alimentary însoţiţi de o descriere explicită;

- Numărul şi tipul alergenilor regăsiţi în produsul scanat;

- Valorile nutriţionale (cantitatea de sare, zahăr şi calorii);

- Calculator în care se poate insera cantitatea de produs consumată pentru a afla instant cantitatea de sare si zahăr, numărul de calorii precum şi activităţile sportive necesare pentru arderea caloriilor (mers, alergare şi bicicletă);

- Posibilitatea de a acorda rating de la 1 la 5 produselor;

- Salvarea produsului scanat în secţiunea "Produse Salvate", consumatorii având astfel posibilitatea de a-şi crea propria listă de cumpărături, meniul zilnic/ săptămânal, reţete Din secţiunea "Produse Salvate", printr-o simplă bifare a produselor, consumatorii află numărul total de E-uri, cantitatea totală de zahăr şi cantitatea totală de sare. De asemenea, aceştia pot distribui produsele bifate care alcătuiesc lista de cumpărături, meniul zilnic/săptămânal sau retetele cu familia şi prietenii. Personalizarea aplicaţiei în funcţie de preferinţele de consum: număr maxim de E-uri şi tipul acestora, cantitatea maximă de sare, cantitatea maximă de zahăr, tipul de alergeni şi cantitatea maximă de calorii.”, se mai arată în comunicatul de presă InfoCons.

 Baza de calcul a indemnizaţiei de şomaj şi a altor măsuri de stimulare a ocupării forţei de muncă oferite de ANOFM se majorează de la 1 martie

Baza de calcul a indemnizaţiei de şomaj şi a altor măsuri de stimulare a ocupării forţei de muncă oferite de ANOFM se majorează de la 1 martie

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă aplică măsuri de stimulare a ocupării forţei de muncă şi de creşterea gradului de ocupare a forţei de muncă în conformitate cu prevederile Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă.

Conform prevederilor Legii nr. 225 din 26 iulie 2021, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, Indicatorul Social de Referinţă (ISR) se majorează, în luna martie a fiecărui an, cu rata medie anuală a inflaţiei, indicator definitiv comunicat de Institutul Naţional de Statistică (INS).

În acest sens, indemnizaţia de şomaj şi celelalte drepturi stabilite prin Legea nr.76/2002, cu excepţia celor prevăzute la art.72-75 şi 80, care se raportează la Indicatorul Social de Referinţă (ISR) vor creşte de la 1 martie 2023, ca urmare a majorării acestui indicator, cu 13,8%, de la 525,5 lei la 598 lei

Indemnizaţia de şomaj precum şi alte măsuri de stimulare a ocupării forţei de muncă aplicate de ANOFM se vor majora astfel:

  1. Indemnizaţia de şomaj va creşte cu 73 de lei lunar pentru fiecare persoană (valoarea ISR în vigoare la data stabilirii acestuia, la care se adaugă, după caz, o sumă calculată prin aplicarea, asupra mediei veniturilor care constituie baza de calcul al indemnizaţiei de şomaj pe ultimele 12 luni în care s-a realizat stagiu de cotizare, a unei cote procentuale diferenţiate în funcţie de stagiul de cotizare).
  1. Indemnizaţia de şomaj acordată absolvenţilor instituţiilor de invăţământ şi absolvenţilor şcolilor speciale pentru persoane cu handicap (50% din valoarea ISR, în vigoare la data stabilirii acesteia) - creştere de la 262 lei la 299 lei lunar.
  1. Prima de inserţie acordată absolvenţiilor instituţiilor de învăţământ şi absolvenţii şcolilor speciale, în vârstă de minimum 16 ani, care, în termen de 60 de zile de la absolvire, se înregistrează la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi se angajează cu normă întreagă pentru o perioadă mai mare de 12 luni (de 3 ori valoarea ISR în vigoare la data încadrării) - creştere de la 1.576 lei la 1.794 lei.
  1. Subvenţia acordată angajatorilor care încadrează tineri cu risc de marginalizare socială şi care beneficiază de acompaniament social personalizat în baza unui contract de solidaritate (o sumă egală cu salariul de bază stabilit la data angajării tinerilor, dar nu mai mult de patru ori valoarea ISR, în vigoare la data încadrării în muncă, până la expirarea duratei contractului de solidaritate) - creşterea subvenţiei lunare, pentru fiecare persoană încadrată, va fi de la maximum 2.102 lei la maximum 2.302 lei.
  1. Stimulentul financiar lunar acordat angajatorilor care încadrează în muncă elevi şi studenţi pe perioada vacanţelor (50% din valoarea ISR în vigoare) - creşterea subvenţiei lunare, pentru fiecare persoană încadrată, va fi de la 262 lei la 299 lei.

De asemenea, în privinţa efortului bugetar, acesta poate fi aproximat la 128 mil lei, însă aceasta este doar o estimare ţinând cont numai de datele administrative existente şi previziunile pentru anul 2023, fără a lua în calcul dinamica numărului de beneficiari.

Precizăm că această majorare se aplică de la 1 martie şi pentru persoanele ale căror drepturi au fost stabilite anterior acestei date.

Serviciul Comunicare şi Secretariatul Consiliului de Administraţie

ISU Călărași | 28 februarie - Ziua protecţiei civile

ISU Călărași | 28 februarie - Ziua protecţiei civile

Î𝗻 𝗮𝗰𝗲𝘀𝘁 𝗮𝗻, 𝗹𝗮 𝗱𝗮𝘁𝗮 𝗱𝗲 𝟮𝟴 𝗳𝗲𝗯𝗿𝘂𝗮𝗿𝗶𝗲, 𝘀𝗮̆𝗿𝗯𝗮̆𝘁𝗼𝗿𝗶𝗺 𝟵𝟬 𝗱𝗲 𝗮𝗻i de la înfiinţarea 𝗣𝗿𝗼𝘁𝗲𝗰𝘁̦𝗶𝗲i 𝗖𝗶𝘃𝗶𝗹e 𝗶̂𝗻 𝗥𝗼𝗺𝗮̂𝗻𝗶𝗮

Protecţia Civilă este o componentă a sistemului securităţii naţionale în scopul prevenirii şi reducerii riscurilor de producere a dezastrelor, protejării populaţiei, bunurilor şi mediului împotriva efectelor negative ale situaţiilor de urgenţă, conflictelor armate şi înlăturării operative a urmărilor acestora, şi asigurării condiţiilor necesare supravieţuirii persoanelor afectate.

Astăzi, atribuţiile protecţiei civile sunt îndeplinite de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi inspectoratele judeţene şi constă în: identificarea riscurilor existente în raioanele de intervenție; informarea şi pregătirea preventivă a populaţiei cu privire la pericolele la care este expusă şi regulile de comportare; organizarea intervenţiei în situaţii de urgenţă; alarmarea populaţiei despre iminenţa pericolului; înlăturarea efectelor negative ale dezastrelor, asanarea teritoriului de muniţia rămasă neexplodată din timpul conflictelor armate etc.

   Pentru marcarea acestui moment, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Barbu Ştribei” al judeţului Călăraşi organizează o serie de activități menite să dezvolte comportamentul preventive al cetăţenilor.

   Astfel, călărăşenii interesați se pot familiariza cu măsurile și regulile de comportare ce trebuie adoptate în cazul producerii unor situații de urgență, de care ar putea fi afectaţi ei şi cei apropiaţi lor.

𝗘𝗫𝗣𝗢𝗭𝗜𝗧̦𝗜𝗘 𝗗𝗘 𝗘𝗖𝗛𝗜𝗣𝗔𝗠𝗘𝗡𝗧𝗘 𝗗𝗘 𝗣𝗥𝗢𝗧𝗘𝗖Ţ𝗜𝗘 𝗖𝗜𝗩𝗜𝗟Ă

În toate subunităţile Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “Barbu Ştribei” al judeţului Călăraşi : în municipiul Călăraşi, în municipiul Olteniţa, în oraşul Lehliu Gară, în comuna Dragalina, în comuna Chiselet, în comuna Borcea, în oraşul Budeşti şi în oraşul Fundulea.

PERIOADĂ: 25 februarie- 04 martie, în intervalul orar 10.00 - 16.00

𝗘𝗫𝗣𝗢𝗭𝗜𝗧̦𝗜𝗘 𝗧𝗘𝗛𝗡𝗜𝗖𝗔̆ 𝗦̦𝗜 𝗘𝗖𝗛𝗜𝗣𝗔𝗠𝗘𝗡𝗧𝗘 𝗗𝗘 𝗜𝗡𝗧𝗘𝗥𝗩𝗘𝗡𝗧̦𝗜𝗘 𝗦̦𝗜 𝗣𝗨𝗡𝗖𝗧 𝗗𝗘 𝗜𝗡𝗙𝗢𝗥𝗠𝗔𝗥𝗘 𝗣𝗥𝗘𝗩𝗘𝗡𝗧𝗜𝗩Ă DE ZIUA PROTECŢIEI CIVILE

LOCAȚIE: Parcul CenRtal din municipiul Călăraşi

PERIOADĂ: 28 februarie, în intervalul orar 14.00 - 16.00

Se va prezenta o parte din tehnica de interventie folosita de pompieri pentru gestionarea situatiilor de urgență.

De asemenea, se va amenaja un punct de informare preventivă având ca scop creșterea gradului de conștientizare în rândul populației, asupra importanței dobândirii cunoștințelor supra tipurilor de riscuri generatoare de situații de urgență, a măsurilor de prevenire a acestora, precum și a comportamentului care trebuie urmat în cazul manifestarii diferitelor tipuri de risc.

„𝗭𝗜𝗟𝗘𝗟𝗘 𝗣𝗢𝗥𝗧̦𝗜𝗟𝗢𝗥 𝗗𝗘𝗦𝗖𝗛𝗜𝗦𝗘” - subunitățile de pompieri își deschid porțile, pentru toți cei dornici să cunoască și să se familiarizeze cu specificul armei pompierilor, care ne reprezintă.

LOCAȚIE: sediile subunităților de intervenție din județ: în municipiul Călăraşi, în municipiul Olteniţa, în oraşul Lehliu Gară, în comuna Dragalina, în comuna Chiselet, în comuna Borcea, în oraşul Budeşti şi în oraşul Fundulea;

PERIOADĂ: 27 februarie – 03 martie

Cu această ocazie, participanții vor vizualiza tehnica utilizată de pompierii salvatori în misiunile operative și, totodată, își vor reaminti măsurile și modul de comportare în cazul producerii diverselor situații de urgență.

ISU Călărași | Exercițiul "Miercurea alarmelor" - Testarea sirenelor de alarmare publică

Miercuri, 1 martie a.c., între orele 10.00 – 11.00, va avea loc exercițiul “Miercurea alarmelor” pentru verificarea funcționării sirenelor pe întreg teritoriul național, simulările vizând atât verificarea echipamentelor care pot fi acționate în mod centralizat, dar și a celor cu acționare locală.

Sirenele electronice vor fi verificate și prin transmiterea către populație a unor mesaje vocale privind evenimentul desfășurat și măsurile de protecție care se impun în astfel de situații.

Înștiințarea, avertizarea, prealarmarea şi alarmarea se realizează în scopul dispunerii măsurilor de protecție a populației și bunurilor materiale, precum şi pentru limitarea efectelor dezastrelor.

Prin modul de acționare a mijloacelor tehnice de alarmare există posibilitatea de a crea disconfort în spațiul public, motiv pentru care asigurăm cetățenii că astfel de exerciții periodice sunt necesare și benefice. Recomandăm cetățenilor să rămână calmi și să urmărească informările transmise de către inspectoratul pentru situații de urgență și administrațiile publice locale.

Conform legislației în vigoare privind organizarea şi asigurarea activităţii de înştiinţare, avertizare, prealarmare şi alarmare în situaţii de protecţie civilă, semnalele de alarmare a populaţiei, instituţiilor publice şi operatorilor economici sunt : alarmă aeriană, alarmă la dezastre, prealarmă aeriană şi încetarea alarmei.

Semnalul ALARMĂ AERIANĂ se compune din 15 sunete a 4 secunde fiecare, cu pauză de 4 secunde între ele.

Semnalul ALARMĂ LA DEZASTRE se compune din 5 sunete a 16 secunde fiecare, cu pauză de 10 secunde între ele.

Semnalul PREALARMĂ AERIANĂ se compune din 3 sunete a 32 secunde fiecare, cu pauză de 12 secunde între ele.

Semnalul ÎNCETAREA ALARMEI se compune dintr-un sunet continuu, de aceeaşi intensitate, cu durata de 2 minute.

FSLI şi FSE "SPIRU HARET": Declanşăm greva generală, dacă actuala guvernare continuă să ignore problemele din educaţie!

FSLI şi FSE "SPIRU HARET": Declanşăm greva generală, dacă actuala guvernare continuă să ignore problemele din educaţie!

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie "SPIRU HARET", în numele membrilor de sindicat ale căror drepturi şi interese le apără, îşi exprimă nemulţumirea faţă de decizia coaliţiei care guvernează România de a elimina din Proiectul Legii Învăţământului Preuniversitar un articol pe care îl considerăm fundamental şi de care depinde evoluţia învăţământului românesc în următorii ani, articol potrivit căruia "În conformitate cu principiul importanţei sociale a muncii, salarizarea întregului personal didactic de predare se realizează în mod progresiv, având la bază salariul mediu brut pe economie din anul bugetar încheiat, în raport de funcţie, studii, vechime şi grad didactic".

Transpunerea în practică a acestui articol ar însemna ca un profesor debutant să obţină un venit net de aproximativ 3.900 de lei, mai mic decât a multor categorii de salariaţi cu studii inferioare celor ale cadrelor didactice. Prin eliminarea acestui articol înţelegem că în noua lege de salarizare elaborată de către Ministerul Muncii nu se doreşte ca personalului didactic să i se acorde un nivel de salarizare motivant şi în concordanţă cu importanţa activităţii profesionale desfăşurată.

Motivarea resursei umane din învăţământ este condiţia primordială pentru a avea un sistem de educaţie performant în România. Pentru guvernanţi, trebuie să fie un semnal de alarmă serios faptul că în România creşte numărul profesorilor necalificaţi, categorie care nu se regăseşte în nicio ţară membră a UE şi nu numai.

De asemenea, există semnale că actuala coaliţie nu este de acord nici cu un alt articol, extrem de important, din acest proiect de lege, cel conform căruia "Finanţarea cheltuielilor pentru educaţie, la nivelul sistemului naţional de învăţământ, cu toate componentele sale de asigurare a funcţionării, reprezintă anual, minim 15% din cheltuielile bugetului general consolidat." Considerăm că eliminarea acestui articol ar fi un semnal clar că se doreşte în continuare menţinerea subfinanţării cronice a educaţiei.

FSLI şi FSE "SPIRU HARET" îşi exprimă, de asemenea, nemulţumirea faţă de nerezolvarea problemelor salariale ale personalului nedidactic, cerinţa fiind aceea ca salariile acestei categorii profesionale să fie majorate la nivelul maxim prevăzut de Legea 153/2017. Reamintim faptul că aceşti salariaţi au venituri, în medie, de aproximativ 2.000 de lei lunar, ceea ce înseamnă că aceşti oameni sunt condamnaţi la sărăcie extremă. Este greu de înţeles de ce Guvernul României amână rezolvarea acestei probleme, având în vedere că impactul bugetar este nesemnificativ.

FSLI şi FSE "SPIRU HARET" cer de urgenţă Guvernului României să găsească soluţii la următoarele:

a) rezolvarea problemei aplicării integrale a dispoziţiilor Legii - cadru nr. 153/2017 pentru toate categoriile de salariaţi din învăţământ, astfel încât toate categoriile de salariaţi din sistemul educaţional să beneficieze de salariul de bază prevăzut de această lege pentru anul 2022;

b) identificarea unor soluţii pentru creşterea veniturilor personalului didactic auxiliar;

c) adoptarea, în regim de urgenţă, a normativelor pentru personalul nedidactic şi personalul didactic auxiliar, având în vedere că normativele care se aplică sunt din anul 1998;

d) aplicarea regulamentelor privind acordarea sporurilor pentru condiţii de muncă, întrucât salariaţii din învăţământ sunt singurele categorii de bugetari care nu beneficiază de acordarea acestor sporuri;

e) în noua lege de salarizare, grila propusă trebuie să poziţioneze personalul din învăţământ pe o treaptă superioară celei actuale în ierarhia funcţiilor bugetare, în raport de importanţa socială a activităţii prestate;

f) remedierea anomaliilor actuale în ceea ce priveşte salarizarea celor care ocupă funcţii de conducere, îndrumare şi control, având în vedere că, după ce veniturile acestora au rămas nemodificate în ultimii patru ani, se constată că acestea sunt inferioare salariaţilor care ocupă funcţii de execuţie;

g) instituirea, prin lege, a regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflaţiei;

h) plata suplimentară a personalului din unităţile/instituţiile de învăţământ nominalizat în echipele de proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile;

i) plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar şi nedidactic.

În cazul în care solicitările noastre rămân fără rezolvare, angajaţii din educaţie se pregătesc de următoarele acţiuni de protest:

  1. Pichetarea sediului Guvernului şi a sediilor prefecturilor în lunile martie şi aprilie 2023;
  2. Marş de protest desfăşurat în Bucureşti în luna mai 2023;
  3. Declanşarea grevei generale în ultima decadă a lunii mai;
  4. Alte acţiuni specifice.

PREŞEDINTE, PREŞEDINTE,

Simion HANCESCU Marius Ovidiu NISTOR

Free Joomla templates by Ltheme