Călărași | Taxele și impozitele locale aferente anului 2026, majorate cu până la 82%

Călărași | Taxele și impozitele locale aferente anului 2026, majorate cu până la 82%

Consiliul Local Călărași a aprobat la mijlocul lunii decembrie 2025, nivelul taxelor și impozitelor locale pentru anul 2026, în conformitate cu prevederile ordonanței de guvern prin care au fost actualizate bazele de impozitare.

Astfel, valoarea impozabilă a locuințelor crește cu 82% de la 1472 lei / mp la 2677 lei / mp, în acest an, cota de impozitare menținându-se la 0,104% din valoarea impozabilă.

Cota impozitului/taxei pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice prevăzute la art. 458 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal se stabileşte prin aplicarea procentului de 0,832% asupra valorii care poate fi:

- valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;

- valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;

- valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă;

În cazul în care valoarea clădirii nu poate fi calculată conform prevederilor art. 458, alin. (1), impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 2,08% asupra valorii impozabile determinate conform art. 457 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;

Cota impozitului/taxei pentru clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice prevăzute la art. 460 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal se stabileşte prin aplicarea procentului de 0,208% calculate la valoarea impozabilă a clădirii.

Pentru clădirile nerezidenţiale prevăzute la art. 460, alin. (2) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, se stabileşte în procent de 1,56% inclusiv, asupra valorii impozabile a clădirii;

În cazul în care proprietarul clădirii nu a actualizat valoarea impozabilă a clădirii în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, cota impozitului/taxei pe clădiri este de 5,20 %.

Potrivit noilor reglementări, 2026 aduce creșterea cu 75% a valorii impozabile pentru terenul intravilan (altă categorie de folosință decât curți-construcții), iar pentru terenul amplasat în extravilan majorarea e de 76%.

La mijloacele de transport cu o capacitate sub 1.600 centimetri cubi, s-a aprobat o creștere a impozitului cu procente de 35-62,5%, iar în cazul mijloacelor de transport cu o capacitate cuprinse între 1.600 - 2.000 centimetri cubi, o scădere de până la 13%, în funcție de norma de poluare.

La mijloacele de transport cu capacitate cuprinsă între 2.000 - 2.600 centimetri cubi impozitul scade cu procente între 19,8 – 32,34%, în cazul celor cu capacitate între 2.600 - 3.000 centimetri cubi impozitul scade cu procente între 15-25%, iar la cele peste 3.000 centimetri cubi impozitul scade cu procente cuprinse între 20-34%, în funcție de norma de poluare.

Pentru autoturisme, atât pentru persoane fizice, cât și juridice, impozitarea este identică.

Codul Fiscal obligă autoritățile locale să indexeze anual impozitele și taxele cu un indice comunicat de Ministerul Finanțelor Publice. Inflația pe 2024 aplicată pentru 2026 este 5,6% aplicată pentru unele impozite și taxe, altele decât cele modificate de noul cadrul legal.

Primăria Municipiului Călărași informează contribuabilii, persoane fizice și juridice, asupra posibilității achitării impozitelor și taxelor locale aferente anului în curs, începând cu data de 12.01.2026.

Plata obligațiilor față de bugetul local se poate realiza prin:

- decontare bancară;

- în numerar/card bancar la punctele de încasare situate la sediul Primăriei Municipiului Călărași;

- utilizarea unor metode alternative de plată, prin accesarea aplicațiilor AVANSIS Mobile și AVANSIS Online (https://primariacalarasi.ro/index.php/avansis-online), precum și a Sistemului Național de Plată Online-Ghișeul.ro (https://primariacalarasi.ro/.../directia.../plata-on-line). Aplicațiile menționate oferă siguranță utilizatorilor în privința confidențialității datelor.

Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe clădiri, a impozitului pe teren și a impozitului pe mijloacele de transport, datorate pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului în curs, se acordă o bonificaţie de 10%, stabilită prin Hotărârea Consiliului Local nr. 241/2025.

 

 

 

 

 

 

Free Joomla templates by Ltheme